Image
Logotyp 10 Celu Zrównoważonego rozwoju. Biały napis i symboliczna grafika na różowym tle.

Działania uczelni na rzecz Zrównoważonego rozwoju i Celu 10. zaprezentowane w raportach za lata 2021-22 i 2020-2021 "Politechnika Łódzka na drodze zrównoważonego rozwoju"

 

Komisja ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy KRASP powstała z inicjatywy uczelni krakowskich w 2016 r.

W jej skład wchodzą przedstawiciele 15 ośrodków akademickich, najbardziej zaawansowanych w zakresie udzielania wsparcia edukacyjnego studentom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jednym z przedstawicieli komisji jest pracownik Politechniki Łódzkiej.

Komisja zajmuje się tworzeniem standardów wsparcia edukacyjnego, a także likwidacją nierówności w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych. Jest to możliwe za pomocą propagowania dobrych praktyk, dzięki dzieleniu się wiedzą z uczelniami mniej zaawansowanymi, jak również poprzez opiniowanie aktów prawnych i rozporządzeń, m.in. m.in. dokumentów MEiN dotyczących studiowania osób z niepełnosprawnościami.

Komisja współpracuje także z NCBiR w tworzeniu opracowań eksperckich i modelowych rozwiązań m.in. w ramach programu „Dostępność Plus”.

W Katedrze Zarządzania Politechniki Łódzkiej realizowano projekt „W poszukiwaniu lepszych systemów emerytalnych”. Bazując na danych z ponad 20 krajów oraz opierając się o zaproponowane wskaźniki, dokonano pomiaru adekwatności dochodowej, efektywności oraz redystrybucyjności systemów emerytalnych, także w przekroju różnych porządków (reżimów) emerytalnych.

Innowacyjność zrealizowanego projektu polegała na wielowymiarowym podejściu do pomiaru i oceny ewaluowanych kategorii. Uzyskane wyniki wskazały, że relacja między państwem a rynkiem nie jest wyznacznikiem adekwatności dochodowej emerytur, wpływa natomiast na efektywność systemu emerytalnego, przede wszystkim w wymiarze interakcji z rynkiem pracy.

Realizowany na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji projekt „Comparative Analyses of European Identities in Business and Every-Day Behaviour: EU-CAB” jest częścią programu Erasmus+ Partnerstwo Strategiczne w sektorze szkolnictwa wyższego, a współfinansuje go Unia Europejska.

Projekt realizowany jest od października 2018 r. i będzie trwał do grudnia 2021 r.

Obejmuje terenowe badania empiryczne w obszarze studiów społecznych.

Uczestnicy podczas wizyt studyjnych zdobywają kompetencje w zakresie metodologii badań i współpracy w międzynarodowym zespole. Nabywają także wiedzę o innych krajach europejskich oraz o funkcjonowaniu Europy jako całości.

Celem projektu jest zbadanie, w jakim stopniu wyraźnie zauważalny zwrot w stronę państw narodowych w sferze społecznej i ekonomicznej, który wynika z kryzysu migracyjnego, wpływa na tożsamość i zachowania ludzi. Projekt realizują:

  • Duale Hochschule Baden – Württemberg (koordynator),
  • EM Strasbourg Business School,
  • Lodz University of Technology,
  • University of Cergy-Pontoise,
  • University Institute of Maia ISMAI,
  • Budapest Business School,
  • Porto Polytechnic,
  • University of Lodz,
  • South Eastern Finland University of Applied Sciences.  

Jednym z najważniejszych działań dążących do zmniejszenia nierówności w krajach i pomiędzy krajami jest zapewnienie równego dostępu do edukacji oraz zaoferowanie możliwości rozwoju umiejętności w regionach i krajach najuboższych, co jest podstawowym warunkiem awansu ekonomicznego i społecznego.

Instytut Elektroenergetyki Politechniki Łódzkiej realizuje od 2019 r. współpracę z krajami regionu Azji Południowo-Wschodniej w ramach projektu eACCESS (EU-Asia Collaboration for aCcessible Education in Smart Power Systems) finansowanego w ramach programu EU Erasmus-CBHE (Capacity Building in Higher Education).

Zadaniem projektu jest modernizacja programu nauczania, wprowadzenie nowych metod i narzędzi nauczania. Priorytetowy jest także rozwój infrastruktury dydaktycznej, w tym zaawansowanych laboratoriów z dziedziny energetyki odnawialnej i zrównoważonego rozwoju w pięciu uczelniach partnerskich, z krajów takich jak Butan, Nepal i Indonezja.

Politechnika Łódzka jest koordynatorem projektu, natomiast wsparcia w dążeniu do osiągania założonych celów, udzielają jej partnerzy europejscy z Grecji i Wielkiej Brytanii.

Projekt eACCESS jest kontynuacją wcześniejszej współpracy akademickiej z uczelniami partnerskimi z regionu Azji Południowo-Wschodniej, zapoczątkowanej w ramach projektu SmartLink, który koncentrował się na wymianie akademickiej (studenci, kadra, doktoranci) z krajów takich jak Bangladesz, Butan, Indie, Indonezja.

W PŁ działa Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, które świadczy bardzo szeroki zakres wsparcia dla studentów, doktorantów i pracowników. Na każdym z wydziałów PŁ został także powołany koordynator ds. osób niepełnosprawnych.

W 2020 r. z usług BON korzystało 175 studentów. Działania Uczelni koncentrowały się na wspieraniu kształcenia osób z niepełnosprawnościami poprzez:

  • zapewnienie specjalistycznego sprzętu,
  • organizację dodatkowych, uzupełniających i wyrównawczych zajęć dydaktycznych i lektoratów,
  • organizację indywidualnych zajęć w ramach Indywidualnej Organizacji Studiów (IOS), ,\
  • zapewnienie pomocy asystentów transportowych studentom niechodzącym,
  • zapewnienie pomocy psychologicznej w języku polskim i angielskim (wszystkim potrzebującym studentom, także w formie zdalnej – w ramach Akademickiego Centrum Zaufania),
  • profilaktyki uzależnień,
  • aktywizację zawodową studentów niepełnosprawnych,
  • szkolenia kadry dydaktycznej i administracyjnej PŁ dot. tematyki niepełnosprawności.

W BON realizowane były warsztaty i szkolenia dla studentów z niepełnosprawnościami rozwijające umiejętności psychospołeczne, organizowano szkolenia dla pracowników w zakresie dostępności cyfrowej m.in. dostępności dokumentów elektronicznych oraz dostępności stron internetowych wg. standardu Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) w aspekcie ich tworzenia, edytowania oraz audytowania.

BON nawiązało także współpracę z łódzkim oddziałem firmy FUJITSU, co zaowocowało m.in. wspólną organizacją „Dnia Otwartego” Fujitsu w formie on-line, dedykowanego studentom o specjalnych potrzebach. Wydarzenie odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami.

Biuro ds. Obsługi Osób Niepełnosprawnych jest wydawcą ukazującego się dwa razy do roku czasopisma „AION – Akademicki Informator Osób Niepełnosprawnych”, rozsyłanego bezpłatnie do wszystkich uczelni w Polsce i innych placówek edukacyjnych (licea, technika, organizacje pozarządowe).

W 2021 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało Politechnice Łódzkiej 15 mln zł w konkursie na realizację potrzeb studentów niepełnosprawnych i pracowników uczelni. 

Projekty realizowane przez Fundację PŁ obejmują swym zasięgiem działania na rzecz studentów niepełnosprawnych.

Mają one na celu aktywizację młodzieży akademickiej, integrację, zwiększanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, stwarzanie warunków sprzyjających usamodzielnianiu się studentów, rozwój ich umiejętności interpersonalnych, a także przełamywanie funkcjonujących stereotypów.

Dotychczas udało się zrealizować takie projekty jak: Aron, Szlifiernia Diamentów, Akademicka Szkoła Rozwoju czy kilka edycji Ogólnopolskiego Forum Studentów z Niepełnosprawnością.

Komisja ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy KRASP powstała z inicjatywy uczelni krakowskich w 2016 r. W jej skład wchodzą przedstawiciele 15 ośrodków akademickich, najbardziej zaawansowanych w zakresie udzielania wsparcia edukacyjnego studentom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jednym z przedstawicieli komisji jest pracownik Politechniki Łódzkiej. Komisja zajmuje się tworzeniem standardów wsparcia edukacyjnego, a także likwidacją nierówności w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych. Jest to możliwe poprzez propagowanie dobrych praktyk, dzielenie się wiedzą z uczelniami mniej zaawansowanymi, jak również poprzez opiniowanie aktów prawnych i rozporządzeń, m.in. dokumentów MEiN dotyczących studiowania osób z niepełnosprawnościami. Komisja współpracuje także z NCBiR w tworzeniu opracowań eksperckich i modelowych rozwiązań m.in. w ramach programu „Dostępność Plus”.

W PŁ obowiązuje Regulamin wewnętrznej polityki antydyskryminacyjnej wprowadzony Zarządzeniem nr 50/2019 Rektora PŁ z 23 września 2019 r. Uwzględnia on zapisy dotyczące kwestii równości przy redagowaniu ogłoszeń o pracę, rekrutacji, nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu, dostępu do szkoleń, itp. Stanowi, że niedopuszczalna jest jakakolwiek forma dyskryminacji, w tym molestowania i molestowania seksualnego oraz, że rekrutacja ma przebiegać z zastosowaniem transparentnych zasad wyboru kandydatów. Reguluje kwestie praw do równego wynagrodzenia za jednakowe prace o jednakowej jakości. Kwestie równości reguluje także obowiązujący w PŁ Regulamin Pracy, zwłaszcza paragraf 94. Działu VIII Przeciwdziałanie Dyskryminacji i Mobbingowi nawiązujący do Kodeksu Pracy, w którym w art. 113 stwierdza się, że: jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub niepełnym wymiarze pracy – jest niedopuszczalna. Więcej informacji.

Jednym z najważniejszych działań dążących do zmniejszenia nierówności w krajach i pomiędzy krajami jest zapewnienie równego dostępu do edukacji oraz zaoferowanie możliwości rozwoju umiejętności w regionach i krajach najuboższych, co jest podstawowym warunkiem awansu ekonomicznego i społecznego. Instytut Elektroenergetyki PŁ współpracuje z krajami regionu Azji Południowo-Wschodniej w ramach projektu eACCESS (EU-Asia Collaboration for aCcessible Education in Smart Power Systems) finansowanego w ramach programu EU Erasmus-CBHE (Capacity Building in Higher Education). Zadaniem projektu jest doskonalenie programów, wprowadzenie nowych metod i narzędzi kształcenia.

Jednym z najważniejszych działań dążących do zmniejszenia nierówności w krajach i pomiędzy krajami jest zapewnienie równego dostępu do edukacji oraz zaoferowanie możliwości rozwoju umiejętności w regionach i krajach najuboższych, co jest podstawowym warunkiem awansu ekonomicznego i społecznego. Instytut Elektroenergetyki PŁ współpracuje z krajami regionu Azji Południowo-Wschodniej w ramach projektu eACCESS (EU-Asia Collaboration for aCcessible Education in Smart Power Systems) finansowanego w ramach programu EU Erasmus-CBHE (Capacity Building in Higher Education). Zadaniem projektu jest doskonalenie programów, wprowadzenie nowych metod i narzędzi kształcenia.

Naukowcy z Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki uczestniczą w międzynarodowym projekcie Erasmus+ „VTECH - Accelerating Western Balkans University Modernization by Incorporating Virtual Technologies”, który ma wspierać bałkańskie uniwersytety w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) rzeczywistości. Poprzez włączenie technologii wirtualnej do kultury akademickiej uniwersytetów, projekt ma na celu podniesienie jakości kształcenia przyczyniając się w ten sposób do podnoszenia umiejętności i dalszego budowania społeczeństwa cyfrowego w krajach Bałkanów Zachodnich. W marcu 2022 r. po raz pierwszy do PŁ przyjechali partnerzy projektu. Podczas tego spotkania odbyły się warsztaty z zakresu aranżacji środowisk 6900 wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, projektowania interfejsu użytkownika i scenariuszy dla interakcji oraz testowania użyteczności aplikacji. Dla uczelni bałkańskich szczególnie atrakcyjna jest wiedza partnerów, w tym naukowców z PŁ, którzy mają duże doświadczenie projektowe i praktyczne z zakresu technologii łączących świat realny z cyfrowym. To dzięki nim realizowane są takie cele projektu, jak budowanie potencjału kadry akademickiej w zakresie włączania technologii wirtualnych do procesu kształcenia oraz opracowanie metod kształcenia wykorzystujących technologię i narzędzia ICT w oparciu o wiedzę i doświadczenia. W konsorcjum jest 11 partnerów, w tym 8 to uczelnie bałkańskie, a poza PŁ wiedzą i know-how z zakresu nowoczesnych form kształcenia służą uczelnie z Estonii (University of Tartu) i Słowenii (University of Ljubljana). Więcej informacji

W PŁ działa Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, które świadczy bardzo szeroki zakres wsparcia dla studentów, doktorantów i pracowników. W 2021 r. z usług BON korzystało 145 studentów z niepełnosprawnościami (w tym 10 doktorantów). Działania uczelni koncentrowały się na wspieraniu kształcenia osób z niepełnosprawnościami poprzez m.in.: zapewnienie specjalistycznego sprzętu, organizację dodatkowych, uzupełniających i wyrównawczych zajęć dydaktycznych i lektoratów, organizację indywidualnych zajęć w ramach Indywidualnej Organizacji Studiów (IOS), czy zapewnienie pomocy asystentów transportowych studentom niechodzącym. BON oferował również warsztaty i szkolenia dla studentów z niepełnosprawnościami rozwijające umiejętności psychospołeczne, szkolenia dla pracowników w zakresie dostępności, m.in. bezpiecznej ewakuacji osób z niepełnosprawnościami, wsparcie psychologiczne podczas pandemii dla studentów i pracowników. Wydano poradnik dostępny w wersji polskiej i angielskiej. Prowadzono także działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych osób z różnymi niepełnosprawnościami i upowszechnianie kształcenia akademickiego wśród grup narażonych na wykluczenie społeczne – wydawanie czasopisma „AION – Akademicki Informator Osób Niepełnosprawnych”.

Baza sportowa Centrum Sportu PŁ jest systematycznie dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W roku akademickim 2021/22 oddano do użytku nową windę oraz toaletę i natryski dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zrobiono nowe podjazdy. Także Zatoka Sportu została zaprojektowana i zbudowana jako obiekt przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Pływalnia znajduje się na poziomie zero, zaraz przy wejściu do obiektu od strony parkingu. Osoby poruszające się na wózku nie napotkają na drodze żadnego podjazdu ani przeszkody utrudniającej dojazd do kas oraz do basenu. Obszerna, wydzielona przebieralnia jest miejscem, w którym można się bez problemów przygotować do pływania lub innej aktywności w wodzie. Zatoka Sportu PŁ dołączyła do Łódzkiej Karty Bez Barier. Jej posiadaczom oferowane jest wejście na pływalnię z 40-procentową zniżką. W Klubie Uczelnianym AZS Politechniki Łódzkiej została utworzona sekcja sportowa dla osób z niepełnosprawnościami - Integracyjna Sekcja Sportowa AZS. Jej celem jest stworzenie odpowiednich warunków pozwalających studentom z niepełnosprawnościami na zwiększanie uczestnictwa w różnych formach aktywności sportowej.

W październiku 2021 r. w Zatoce Sportu odbyły się pierwsze Integracyjne Mistrzostwa Polski AZS w podnoszeniu ciężarów dla osób z niepełnosprawnościami. Zawodnicy mierzyli się z własnymi rekordami życiowymi oraz surowymi zasadami sędziowania. Wystartowało 37 zawodników z całego kraju. Sportowcy rywalizowali w 10 kategoriach wagowych: 4 kobiecych i 6 męskich

Od 2021 r. PŁ realizuje projekt Dostępna Uczelnia, którego celem jest poprawa dostępności szkolnictwa wyższego, wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego. Projekt przewiduje realizację 10 zadań, m.in. zainicjowanie Centrum Doskonałości Projektowania Uniwersalnego (CDPU), poszerzanie usług i rozwijanie kompetencji kadry Biura ds. Osób Niepełnosprawnych PŁ, likwidację barier architektonicznych, opracowanie Interaktywnej Mapy Kampusu PŁ, poszerzanie oferty wsparcia edukacyjnego PŁ dla osób niepełnosprawnych, itd. Działania zrealizowane w roku akademickim 2021/22 obejmują: uruchomienie coachingu edukacyjnego i zawodowego dla studentów z niepełnosprawnościami, powołanie koordynatorów dostępności w jednostkach PŁ, audiodeskrypcję materiałów promocyjnych (m.in. filmów publikowanych na YouTube), zakup m.in.: przenośnych ramp walizkowych/ teleskopowych, drukarki brajlowskiej, szkolenia dla pracowników (audiodeskrypcja materiałów wizualnych, tworzenie i audytowanie stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG 2.1, szkolenie trenera gry coachingowej – wspierającej osoby zagrożone wykluczeniem). W roku akademickim 2021/22 zostały przeprowadzone 43 szkolenia, w których wzięło udział łącznie 430 pracowników PŁ. Uruchomiona została także usługa połączenia wideo z tłumaczem jęz. migowego MIGAM dla potrzeb jednostek PŁ. Dostęp do usługi realizowany jest poprzez stronę główną PŁ lub bezpośrednio pod adresem (również w wersji mobilnej). Połączenie może zostać zrealizowane z dowolnego miejsca przez siedem dni w tygodniu w godzinach 8.00 – 20.00. Dodatkowo trwały prace nad modernizacją strony internetowej i serwisu Wikamp, przeprowadzono remont (dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej sprawności) części budynku Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska i zakupiono wyposażenie do 4 laboratoriów. Więcej informacji