Image
Logotyp 16 Celu Zrównoważonego rozwoju. Biały napis na niebieskim tle.

Działania uczelni na rzecz Zrównoważonego rozwoju i Celu 16. zaprezentowane w raportach za lata 2021-22 i 2020-2021 "Politechnika Łódzka na drodze zrównoważonego rozwoju".

 

Zajęcia projektowe Diversity Management w Interdyscyplinarnej Szkole Doktorskiej PŁ prezentują społeczne aspekty różnorodności jako jednego z kluczowych wyzwań dla współczesnych organizacji.

W trakcie kursu kreowane są postawy wolne od stereotypów, uprzedzeń rasowych, etnicznych, narodowych, religijnych czy płciowych. Zajęcia umożliwiają kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pojawiających się w organizacji, a mających swoje źródło w różnorodności.

Moduł z zarządzania międzykulturowego i zarządzania różnorodnością prowadzony jest dla kierunku zarządzanie II stopnia na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji. Kurs zawiera prezentację społecznych aspektów różnorodności jako jednego z kluczowych wyzwań dla współczesnych organizacji. Kreuje postawy wolne od stereotypów, uprzedzeń rasowych, etnicznych, narodowych, religijnych czy płciowych. Kształtuje umiejętności, sprowadzające się do rozwiązywania problemów, pojawiających się w organizacji, a mających swoje źródła w różnorodności.

Zajęcia projektowe Human Rights and Technology odbywają się w Interdyscyplinarnej Szkole Doktorskiej PŁ.

Kurs prezentuje i rozwija zagadnienia związane z prawami człowieka we współczesnym świecie oraz z postrzeganiem tych praw w różnych kontekstach. W trakcie prowadzonych zajęć dokonuje się przeglądu międzynarodowych ram prawnych, dotyczących praw człowieka, odnosząc się przy tym do podstawowych zasad, takich jak równość, niedyskryminacja, wolność, uczciwość i godność zawarte w umowach i konwencjach międzynarodowych.

Moduł zarządzanie i prawa człowieka powstał w ramach przedmiotu etyczne i społeczne aspekty zarządzania w świecie cyfrowym na kierunku zarządzanie II stopnia.

Kurs prezentuje i rozwija zagadnienia związane z prawami człowieka we współczesnym świecie oraz z postrzeganiem tych praw w różnych kontekstach. W trakcie prowadzonych zajęć dokonuje się przeglądu międzynarodowych ram prawnych, dotyczących praw człowieka, odnosząc się przy tym do podstawowych zasad, takich jak równość, niedyskryminacja, wolność, uczciwość i godność zawarte w umowach i konwencjach międzynarodowych.

Otwarte Seminaria Naukowe „Człowiek-Biznes-Technologie” to inicjatywa Zespołu Nauk Humanistycznych oraz Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami. W trakcie prelekcji podejmowane są tematy związane z całościowym widzeniem społeczeństwa, gospodarki i techniki oraz łączących ich relacji. 

Wśród najważniejszych zagadnień są:

  • uniwersalny wymiar technologii a kondycja ludzka;
  • wpływ oświeceniowej wizji postępu i ekonomicznej wizji wolnego rynku na współczesną rzeczywistość społeczną;
  • relacje nauki, ideologii i polityki, czyli odpowiedzialność polityczna naukowców;
  • społeczeństwo ryzyka i bezpieczeństwo – kwestionowanie ekspertyz naukowych;
  • odpowiedzialność i konsekwencje moralne rozwoju gospodarczego i technologicznego.

Analizowane pojęcia i symbole opisują współczesną cywilizację. Do udziału w seminariach zaprasza się wybitnych gości, którzy prezentują wyniki badań. Organizowane są także otwarte spotkania i dyskusje dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów.

W Politechnice Łódzkiej aktywnie działają Samorząd Studencki oraz Studenckie Koła Naukowe. Uczelnia ściśle z nimi współpracuje i zapewnia wparcie finansowe, prawne i praktyczne.

Prorektor ds. studenckich systematycznie spotyka się ze wszystkimi podmiotami, aby omówić zasady i strategie PŁ, zapewniając tym samym włączenie studentów w życie uczelni.

Raz na cztery lata odbywają się wybory rektora Politechniki Łódzkiej. Wyboru dokonuje Uczelniane Kolegium Elektorów. W jego skład wchodzi 112 osób, reprezentujących wszystkie grupy pracowników, studentów i doktorantów Politechniki Łódzkiej. Kandydatów na rektora do Uczelnianej Komisji Wyborczej mogą zgłaszać: Rada Politechniki Łódzkiej oraz każdy członek wspólnoty uczelni, posiadający bierne prawo wyborcze.

Europejska Karta Naukowca i Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych zostały wydane w 2005 r. jako zalecenie Komisji Europejskiej. Dokumenty są adresowane do naukowców, pracodawców oraz podmiotów, finansujących badania, działających w sektorze publicznym i prywatnym.

Europejska Karta Naukowca opisuje prawa i obowiązki, jakim podlegają zarówno naukowcy, jak i instytucje ich zatrudniające oraz organizacje, zapewniające finansowanie badań naukowych.

Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych opisuje zasady rekrutacji naukowców, których instytucje i pracodawcy powinny przestrzegać, zapewniając równe traktowanie w trwającym procesie rekrutacji.

Politechnika Łódzka ma świadomość, że zarówno Karta Naukowca, jak i Kodeks Postępowania, mają realny wpływ na zapewnianie odpowiednich warunków do pracy oraz prowadzenia badań naukowych. Podkreślają również wartość pracy osób, prowadzących badania. Tym samym PŁ zdecydowała o rozpoczęciu procesu implementacji zapisów Kodeksu i Karty, składając deklarację poparcia dla zasad zawartych w tych dokumentach.

Europejska Karta Naukowca i Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych zawierają czterdzieści zasad.

Wewnętrzna analiza przeprowadzona na uczelni wykazała, że większość krajowych regulacji, wewnętrznych przepisów i dobrych praktyk, funkcjonujących na PŁ, jest zgodna z tymi zasadami.

Komisja ds. dobrych praktyk akademickich zajmuje się formułowaniem opinii i wniosków w sprawach dotyczących naruszania dobrych praktyk akademickich. W szczególności odnoszą się one do postępowania uchybiającego obowiązkom nauczyciela akademickiego, nepotyzmu, nadużycia władzy, prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec PŁ, braku poszanowania własności intelektualnej, stosowania kryteriów pozamerytorycznych w ocenie pracy nauczycieli akademickich oraz studentów, dyskryminacji, podważania autorytetu oraz kompetencji naukowych.

PŁ jest świadoma konieczności ochrony podstawowych wolności zgodnie z międzynarodowymi porozumieniami oraz promowania niedyskryminującego nikogo prawa. W swoich programach studiów uwzględnia zagadnienia pozwalające podnosić świadomość studentów w tym zakresie. Zajęcia projektowe Diversity Management w Interdyscyplinarnej Szkole Doktorskiej PŁ prezentują społeczne aspekty różnorodności jako jednego z kluczowych wyzwań dla współczesnych organizacji. Umożliwiają kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pojawiających się w organizacji, a mających swoje źródło w różnorodności. Postawy wolne od stereotypów, uprzedzeń rasowych, etnicznych, narodowych, religijnych czy płciowych rozwijane są także u studentów w ramach modułu Zarządzania międzykulturowego i zarządzania różnorodnością realizowanego w ramach kierunku Zarządzanie, studia II stopnia.

Z kolei zajęcia projektowe Human Rights and Technology odbywające się również w Interdyscyplinarnej Szkole Doktorskiej PŁ oraz moduł Zarządzanie i prawa człowieka realizowany w ramach przedmiotu Etyczne i społeczne aspekty zarządzania w świecie cyfrowym na kierunku Zarządzanie, studia II stopnia prezentują i rozwijają zagadnienia związane z prawami człowieka we współczesnym świecie oraz z postrzeganiem tych praw w różnych kontekstach. W trakcie prowadzonych zajęć dokonuje się przeglądu międzynarodowych ram prawnych, dotyczących praw człowieka, odnosząc się przy tym do podstawowych zasad, takich jak równość, niedyskryminacja, wolność, uczciwość i godność zawarte w umowach i konwencjach międzynarodowych.

Raz na cztery lata odbywają się wybory rektora Politechniki Łódzkiej. Wyboru dokonuje Uczelniane Kolegium Elektorów. W jego skład wchodzi 112 osób, reprezentujących wszystkie grupy pracowników, studentów i doktorantów PŁ. Kandydatów na rektora do Uczelnianej Komisji Wyborczej mogą zgłaszać: Rada Politechniki Łódzkiej oraz każdy członek wspólnoty uczelni, posiadający bierne prawo wyborcze. Inkluzywny, partycypacyjny i reprezentacyjny proces podejmowania decyzji zapewnia także Senat uczelni, w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich grup społeczności akademickiej - pracowników akademickich, pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, studentów i doktorantów.

Pod patronatem Wydziału Organizacji i Zarządzania odbywają się otwarte Seminaria Naukowe „Człowiek- BiznesTechnologie”. W trakcie prelekcji podejmowane są tematy związane z całościowym widzeniem społeczeństwa, gospodarki i techniki oraz łączących je relacji. Wśród najważniejszych zagadnień są: 

  • uniwersalny wymiar technologii a kondycja ludzka; 
  • wpływ oświeceniowej wizji postępu i ekonomicznej wizji wolnego rynku na współczesną rzeczywistość społeczną; 
  • relacje nauki, ideologii i polityki, czyli odpowiedzialność polityczna naukowców; 
  • społeczeństwo ryzyka i bezpieczeństwo – kwestionowanie ekspertyz naukowych; 
  • odpowiedzialność i konsekwencje moralne rozwoju gospodarczego i technologicznego.

Analizowane pojęcia i symbole opisują współczesną cywilizację. Do udziału w seminariach zaprasza się wybitnych gości, którzy prezentują wyniki badań. Organizowane są także otwarte spotkania i dyskusje dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów. W roku akademickim 2021/22 odbyło się 5 spotkań. Więcej informacji.

Powołana w PŁ Komisja ds. dobrych praktyk akademickich zajmuje się formułowaniem opinii i wniosków w sprawach dotyczących naruszania dobrych praktyk akademickich. W szczególności odnoszą się one do postępowania uchybiającego obowiązkom nauczyciela akademickiego, nepotyzmu, nadużycia władzy, prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec PŁ, braku poszanowania własności intelektualnej, stosowania kryteriów pozamerytorycznych w ocenie pracy nauczycieli akademickich oraz studentów, dyskryminacji, podważania autorytetu oraz kompetencji naukowych, mobbingu, incydentów o znamionach korupcji, konfliktu interesów oraz mediacji w konfliktach pomiędzy nauczycielami akademickimi.

PŁ jako jedna z pierwszych uczelni w Polsce już w 2017 roku została sygnatariuszem Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, która jest inicjatywą Ministerstwa Rozwoju i Inwestycji oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podpisanie Deklaracji oznacza dobrowolne zaangażowanie się PŁ w promowanie idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w programach edukacyjnych, badaniach naukowych ale także rozwiązaniach zarządczych i organizacyjnych uczelni. Jej celem jest budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat roli uczelni w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. W Deklaracji podkreślona została rola uczelni, jako miejsca tworzenia i przekazywania wiedzy, jak również potrzeba pielęgnowania wartości akademickich.

Wskazano także na znaczenie zasad etycznych i konieczność upowszechniania idei równości, różnorodności, tolerancji oraz respektowania i ochrony prawa człowieka w odniesieniu do całej społeczności akademickiej i jej otoczenia. Deklaracja zawiera 12 zasad, dotyczących różnych aspektów funkcjonowania uczelni, działalności dydaktycznej, naukowej, organizacji wewnętrznej czy dialogu z interesariuszami. W ramach każdej z zasad sformułowano oczekiwania wobec uczelni - sygnatariuszy do rozwijania danego obszaru funkcjonowania uczelni w duchu poszanowania środowiska i solidarności społecznej. Udział PŁ w tej inicjatywie to wyraz jej zaangażowania w realizację „Trzeciej Misji” - kształtowanie i pielęgnowanie wartości akademickich i zobowiązanie do podejmowania działań na rzecz społeczeństwa i środowiska w różnych obszarach ich funkcjonowania.

Samorząd Studencki w Polsce posiada szeroki zakres praw zagwarantowany zapisami Ustawy. Uwzględniają one współudział w podziale środków pieniężnych na sprawy studenckie, sprawowaniu władzy uchwałodawczej na uczelni, tworzeniu i doskonaleniu programów kształcenia oraz prowadzeniu działalności w zakresie spraw socjalno-bytowych i kulturalnych. Samorząd jest wyłącznym reprezentantem ogółu studentów danej uczelni. Podobne kompetencje posiada Samorząd Doktorantów. Jego działalność i uprawnienia odnoszą się jednak do zakresu spraw doktorantów. Uczelnia ze swej strony zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania samorządu studenckiego, w tym infrastrukturę i środki finansowe, którymi samorząd studencki dysponuje w ramach swojej działalności. W uczelni oprócz samorządu centralnego funkcjonują samorządy wydziałowe.

Przedstawiciele studentów i doktorantów wchodzą w skład wszystkich organów kolegialnych uczelni a co za tym idzie, żadne ważne dla PŁ decyzje nie zapadają bez konsultacji ze studentami i doktorantami. Przedstawiciele studentów i doktorantów wchodzą w skład Senatu, rad kierunków i różnych komisji wydziałowych. Przewodniczący Samorządu Studenckiego wchodzi także w skład Rady Uczelni, która jest uczelnianym organem kolegialnym. Głos studentów ma także istotne znaczenie w tworzeniu i doskonaleniu programów kształcenia, ale także w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesów kształcenia. Na niektórych wydziałach reprezentanci studentów są włączani do prac zespołów hospitujących zajęcia dydaktyczne. Samorząd Studencki PŁ posiada silną reprezentację na poziomie krajowym, w tym w roli ekspertów ds. studenckich PKA, którzy zdobywane doświadczenia, dobre praktyki czy ciekawe rozwiązania formalno-prawne przenoszą na uczelnię.

Społeczność Politechniki Łódzkiej jest głęboko poruszona wojną w Ukrainie. Uczelnia podejmuje szereg działań, by zapewnić odpowiednie wsparcie ukraińskim studentom i pracownikom akademickim. W celu lepszej koordynacji podejmowanych działań, PŁ uruchomiła specjalną stronę, na której prezentuje wszelkie informacje dotyczące inicjatyw wspierających osoby dotknięte wojną. PŁ otworzyła również punkt informacyjno-rekrutacyjny udzielający pomocy i wsparcia studentom, doktorantom, nauczycielom akademickim i pracownikom administracyjnym przybywającym z ukraińskich uczelni, a także ukraińskim studentom i pracownikom z Ukrainy przebywającym już przed wybuchem wojny w PŁ. Akademickie Centrum Zaufania PŁ zapewnia bezpłatną pomoc psychologiczną. Uczelnia zorganizowała także intensywne kursy języka polskiego dla osób chcących kontynuować studia w języku polskim oraz kursy i warsztaty adaptacyjne ułatwiające wejście w system kształcenia na polskich uczelniach. PŁ dołączyła też do zbiórki rzeczowej zorganizowanej przez Urząd Miasta – nasza społeczność oferowała tak podstawowe produkty, jak: środki przeciwbólowe, apteczki i zestawy pierwszej pomocy, termosy i kubki termiczne, baterie, powerbanki, żywność długoterminową, itp. Dary dla Ukrainy zbierane były w specjalnie wyznaczonych punktach, w różnych miejscach uczelnianych kampusów i dostarczane zbiorczo do Urzędu Miasta.

Kwestia etycznego postępowania jest niezwykle istotna w etosie pracownika szkoły wyższej. Jednym z elementów ważnych dla pracowników sfery budżetowej jest przeciwdziałanie korupcji i procesom korupcjogennym. Politechnika Łódzka, jako jednostka sektora finansów publicznych, podejmuje inicjatywy i działania związane z profilaktyką antykorupcyjną. Na wewnętrznej platformie Wikamp została przygotowana zakładka dedykowana temu zagadnieniu, w której udostępniono najważniejsze dokumenty z tego zakresu oraz kursy e-learningowe „Społeczne skutki korupcji” oraz „Korupcja w administracji publicznej”, opracowane przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. W 2017 r. w PŁ została wdrożona Polityka antykorupcyjna, w której uczelnia zobowiązuje się do stosowania standardów bezstronnej i transparentnej działalności naukowej, dydaktycznej i gospodarczej. Nadzór nad jej realizacją został powierzony Komisji ds. dobrych praktyk akademickich.