Image
logotypy organizacji

Politechnika Łódzka realizuje zadanie na podstawie „Oferty w zakresie doskonalenia zdolności instytucjonalnej i doskonalenia uczelni” mających na celu poprawę jakości kształcenia w ramach projektu pozakonkursowym pn. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Działania 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego określony we wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W dniu 04.11.2022 r. została podpisana umowa nr MEiN/2022/DIR/2639 o dofinansowanie.

Przyznana kwota dofinansowania: 614 715,33 zł .

Celem projektu jest przyczynienie się do wdrożenia reformy na uczelni, poprzez stworzenie nowego modelu zarządzania jakością (projektowania i doskonalenia) interdyscyplinarnego programu studiów w obszarze zarządzania technologiami ICT (II stopień). Realizacja projektu ma również na celu profesjonalizację i podniesienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności dydaktycznych wśród pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych oraz promowanie naukowego podejścia do nauczania. Efektem realizacji projektu będzie zaimplementowanie w całości nowego modelu zarządzania. Projekt wpisuje się w cele szczegółowe działania 3.4. Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego, tj. wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego.

W ramach projektu realizowane będą dwa zadania:

Zadanie 1 Stworzenie nowego modelu zarządzania:

  • opracowanie nowych wytycznych dotyczących projektowania i doskonalenia programów studiów – wzory dokumentacji (m.in. program studiów, plan studiów, matryca pokrycia efektów uczenia się).

Realizacja zadania będzie polegała na kompleksowym opracowaniu nowego modelu zarządzania jakością, na bazie którego zostanie oparty nowy interdyscyplinarny program studiów w obszarze zarządzania technologiami ICT. Filarem nowego systemu będzie pętla doskonalenia jakości kształcenia złożona z takich komponentów jak: misja uczelni, cele programowe, potrzeby interesariuszy, kierunkowe efekty uczenia się, kryteria weryfikacji efektów uczenia się, metody kształcenia, weryfikacja efektów uczenia się i ewaluacja. Najważniejszym elementem nowego modelu będzie efektywne wdrożenie sytemu ewaluacji, jako etapu domykającego proces. Całość systemu będzie domykał mechanizm informacji zwrotnej, który pozwoli na wdrożenie skutecznego systemu ciągłego doskonalenia programu. Aby taka ewaluacja była możliwa, istnieje potrzeba znaczącego zmniejszenia liczby efektów kierunkowych, tak aby uprawnione jednostki były w stanie monitorować poziom osiągania zakładanych efektów oraz na bieżąco wpływać na skuteczność poszczególnych etapów procesu kształcenia.

Oparcie całego systemu doskonalenia jakości na efektach kierunkowych, jest zgodne z wymogami legislacyjnymi dla tworzenia programów studiów oraz z zapisami Polskiej Ramy Kwalifikacji, która nie definiuje szczegółowych efektów uczenia się, a jedynie dla każdego poziomu generuje opis zakładanego poziomu kompetencji uczącego się.

  • zakup licencjonowanego oprogramowania do zarządzania i prezentacji programów studiów całej PŁ;

Efektywne wdrożenie modelu zarządzania jakością będzie możliwe jedynie w oparciu o dobrze funkcjonujący system informatyczno - informacyjny, zbudowany na wielopoziomowej strukturze operacyjnej. System będzie działał w pełni kompatybilnie z nowo opracowanym modelem zarządzania jakością.

  • dostosowanie systemu, migracja i wprowadzenie danych;

Nowopowstały system musi być w pełni kompatybilny z innymi elementami systemu informatycznego uczelni, w zakresie obsługi programów studiów i dokumentowania przebiegu studiów dla studentów.

  • szkolenie dla Rad Kierunków studiów: „Jak projektować nowe programy?” oraz kurs e-learningowy dla nauczycieli – kierowników przedmiotów „Projektowanie przedmiotów w nowej aplikacji”.

Wdrożenie innowacyjnego podejścia do systemu zarządzania jakością i odejście od nakierowania na przedmiotowe efekty uczenia się, wymaga kompleksowego przeszkolenia kadry oraz wypracowania nowego rozumienia systemu i jego poszczególnych etapów.

Zadanie 2 Rozwój zawodowy nauczyciela akademickiego:

  • opracowanie modelu ścieżki rozwoju nauczyciela akademickiego z wykorzystaniem systemu odznak, który będzie skorelowany z funkcjonującym w uczelni, systemem oceny okresowej pracownika, wymaganiami stawianymi awansom na stanowisko profesora uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych. Model będzie budowany w oparciu o jedną z wybranych taksonomii umiejętności, będzie również uwzględniał teorię wielorakiej inteligencji wg. Gardnera.
  • opracowanie kilkunastu klas odznak w obrębie 5 ścieżek rozwoju: Klasy odznak to inaczej opis mikrokwalifikacji, kompetencji zdobytych przez posiadacza odznaki. Opis ten zawiera informacje takie jak: nazwa i obraz odznaki, opis kompetencji/efektów uczenia się, kryteria uzyskania odznaki, dowody lub zadania do wykonania;
  • opracowanie graficzne (księga wizualizacji odznak);
  • certyfikacja.

Niniejszy projekt wpisuje się w RSI LORIS 2030, w obszarze RIS 6: Informatyka i Telekomunikacja, LVI: Inteligentne systemy zarządzania danymi w sieci, w tym cloud computing, LVIII: inteligentne rozwiązania w zabezpieczeniu danych i informacji. Cel projektu jest spójny z celami zawartymi

w dokumentach strategicznych dla woj. łódzkiego i kraju tj. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030 (Cel 3 - Poprawa dostępności i jakości edukacji na wszystkich etapach oraz podniesienie konkurencyjności nauki).

Grupę docelową projektu stanowią:

a) pracownicy dydaktyczni i badawczo – dydaktyczni (40 UP, 25K/15M), aspirujący do uzyskania awansu zawodowego na stanowisko profesora uczelni. Przewidywana liczba pracowników kadry dydaktycznej uczelni, którzy wezmą udział w procesie podnoszenia kwalifikacji zawodowych PŁ to po 10 UP z każdej grupy stanowisk, tj.:

  • asystenci/lektorzy (10UP/7K/3M)
  • starsi asystenci: (10UP/7K/3M)
  • adiunkci: (10UP/5K/5M)
  • dr hab: (10UP/5K/5M)

b) grupa 400 UP, (220K/180M) wchodzących w skład Rady Kierunków Studiów oraz kierownicy przedmiotów (rekrutacja otwarta, kryterium: rejestracja przedmiotu na swoje nazwisko).


Rekrutacja do projektu zakończyła się 10 stycznia 2023r. zgodnie z zasadą bezstronności, jawności i przejrzystości, w poszanowaniu równych praw i równych szans, w tym także w oparciu o zasady równości płci.

Realizacja projektu przyczyni się do wdrożenia reform na uczelni w zakresie m.in. zarządzania procesem dydaktycznym, zarządzania jakością kształcenia, jak i rozwoju kadry dydaktycznej oraz badawczo-dydaktycznej, poprzez szkolenia, coaching. Po przeprowadzonym pilotażu, 40 osób zostanie objętych monitoringiem poprzez przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych dot. wsparcia coachingowego (diagnoza kompetencji oraz plan rozwoju zawodowego), oceny aplikacji do nadawania odznak. Po zakończeniu projektu, sporządzony zostanie raport ewaluacyjny do przedstawienia władzom uczelni oraz wykorzystania przez uczelnię w dalszej praktyce rozwiązań realizowanych w trakcie trwania projektu (nowe kierunki studiów).

Biuro projektu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” znajduje się w Centrum Kształcenia Politechniki Łódzkiej, przy ul. ul. Żeromskiego 116, 90-924 Łódź, budynek A-27 pokój CH-5.

  • Kierownikiem projektu jest, dr hab. inż. Andrzej Romanowski, prof. uczelni,
  • Zastępcą kierownika projektu jest mgr Adrianna Kozłowska,
  • osobą do kontaktu jest: mgr Katarzyna Brzozowska-Kołat, email: katarzyna.brzozowska-kolat@p.lodz.pl, tel: +48 42 631 21 37