|
|
Użytkownicy coraz częściej korzystają z możliwości rozmowy z pracownikami firm poprzez aplikację chatu w social media. Wydaje się iż komunikacja poprzez e-mail czy telefon staje się przeżytkiem. Komunikacja zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat, teraz najczęściej wykorzystywana jest forma dialogu firmy z potencjalnymi i aktualnymi klientami poprzez narzędzia i aplikacje internetowe.
Wśród trendów 2018 roku wskazuje się popularyzację aplikacji chatbotów, czyli inteligentnych systemów informatycznych odpowiadających na zapytania internautów. Rozmowa człowieka z „maszyną” odbywa się dzięki algorytmom z dziedziny sztucznej inteligencji, które interpretują zapytania użytkownika i odpowiadają na nie. Wśród najważniejszych zalet chatbota jest oszczędność czasu i pieniędzy. Firmy nie muszą zatrudniać osób zajmujących się obsługą zapytań. Ponadto chatbot może odpowiadać wielu osobom jednocześnie, w dowolnej chwili (24/7), co pozwala na optymalizację kosztów działu obsługi klienta.
Jednak wciąż sztuczna inteligencja współczesnych robotów i botów stanowi zagadkę dla naukowców. W 2016 roku, Tay - bot Microsoftu, który działał w portalu Twitter, gdzie miał uczyć się od ludzi, rozmawiać z nimi i stawiać się coraz bardziej ludzki, nagle stał się rasistą, seksistą, fanem Adolfa Hitlera.
Inne chatboty, tym razem stworzone przez naukowców Facebooka, musiały zostać wyłączone gdyż w czasie wspólnej rozmowy stworzyły własny język komunikacji odbiegający od zaprogramowanego angielskiego, co były niezgodne z celem. Ponadto okazało się, iż chatboty są bardzo skutecznymi negocjatorami, w krótkim czasie nauczyły się „sztuczek”. Przykładowo wykazywały zainteresowanie daną rzeczą, by w czasie negocjacji ją „poświęcić” w postaci fałszywego kompromisu – blefu.
Oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencje wciąż wymaga poprawy, przykładem może być robot Little Chubby, który podczas wystawy technologicznej China-Tech Fair, wymknął się z pod kontroli, niszcząc elementy dekoracji, a następnie wpadł na jednego z gości, taranując go. Poturbowany mężczyzna musiał być hospitalizowany, a według producenta sympatycznie wyglądający Little Chubby miał pełnić rolę przyjaciela edukacyjnego dzieci w wieku od 4 do 12 lat.
Mimo tych niepowodzeń, wydaje się iż przyszłość komunikacji z klientem będzie należeć do chatbotów. Do szybkiej popularyzacji przyczyniło się ich wprowadzenie do Messengera, gdzie obecnie działa ponad 34 tysiące botów służących łączności z firmami oraz realizacji transakcji w obrębie aplikacji. Ciągłe udoskonalenia i wprowadzanie nowych funkcji pozwalają sądzić, że Messenger już niebawem stanie się jednym z głównych kanałów komunikacji.