Zadania i kompetencje poszczególnych osób i komórek funkcjonujących w ramach WSZJK w PŁ na poziomie centralnym:
Prorektor ds. kształcenia
Odpowiedzialny za:
- całość zadań dotyczących organizacji procesu kształcenia,
- rozwój dydaktyczny kadry,
- koordynację projektów z obszaru kształcenia, tworzenie i rozwój centrów edukacyjnych,
- współpracę ze szkolnictwem podstawowym, gimnazjalnym oraz ponadgimnazjalnym,
- współpracę z zagranicą w zakresie kształcenia, promocję PŁ w środowisku szkolnym,
- nadzór nad międzywydziałowymi i ogólnouczelnianymi jednostkami organizacyjnymi, w tym Centrum Językowym PŁ, Centrum Sportu PŁ, Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki, Centrum Technologii Informatycznych, Zespołem Szkół Politechniki Łódzkiej.
Prorektor ds. studenckich
Odpowiedzialny za:
- organizację i administrowanie przebiegu studiów i studiów doktoranckich,
- regulamin studiów i regulamin studiów doktoranckich,
- odpłatności za studia i umowy o zasadach odpłatności za studia,
- dyscyplinarne sprawy studentów i doktorantów,
- samorządy, organizacje i stowarzyszenia studentów i doktorantów,
- regulaminy samorządów studentów i doktorantów oraz inne sprawy samorządowe i wychowawcze,
- działalność kulturalną i rekreacyjną studentów i doktorantów,
- sport akademicki, w tym KU AZS PŁ, koła naukowe,
- sprawy studentów i doktorantów niepełnosprawnych,
- nadzór nad Biurem ds. Obsługi Osób Niepełnosprawnych, Osiedle Akademickie oraz pozostałe zaplecze socjalno-bytowe i rekreacyjne studentów,
- Regulamin Osiedla Akademickiego, zasady zakwaterowania i opłaty,
- pomoc materialną, stypendia studentów i doktorantów, kredyty studenckie,
- współpracę ze Stowarzyszeniem Wychowanków Politechniki Łódzkiej.
Pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia
Odpowiedzialny za:
- opracowywanie koncepcji funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia,
- koordynowanie działań związanych z jakością kształcenia,
- nadzór nad systemem ankietyzacji w zakresie kształcenia,
- funkcjonowanie uczelnianej komisji właściwej ds. jakości kształcenia,
- współpracę z interesariuszami zewnętrznymi w zakresie jakości kształcenia,
- sprawozdawczość w zakresie jakości kształcenia,
- organizację spotkań i konferencji w zakresie jakości kształcenia,
- opracowywanie wytycznych do zmian w systemie informatycznym uczeni w zakresie jakości kształcenia.
Pełnomocnik rektora ds. kształcenia
- Odpowiedzialny za koncepcję funkcjonowania uczelni w obszarze kształcenia, nowych kierunków i specjalności studiów oraz studiów podyplomowych.
- Bierze udział w przygotowywaniu wspólnych kierunków studiów z innymi uczelniami, opracowanie koncepcji dotyczących obciążeń i rozliczeń dydaktycznych.
- Nadzoruje sprawy kształcenia, rozwoju dydaktycznego kadry, realizacji projektów edukacyjnych, kształcenia podyplomowego, kursów i szkoleń, wydawania dyplomów i świadectw.
- Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi uczelniami w zakresie kształcenia, szkolnictwem podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym, gospodarką.
- Nadzoruje mobilność studentów w zakresie studiów i praktyk w tym w ramach programu Erasmus+; kształcenie w jednostkach pozawydziałowych; organizację spotkań i konferencji w zakresie kształcenia; sprawozdawczość w zakresie kształcenia; funkcjonowanie i rozwój Zintegrowanego Systemu Informatycznego Dydaktyki.
Pełnomocnik rektora ds. studenckich
Odpowiedzialny za:
- nadzór merytoryczny nad sprawami studentów i doktorantów, również niepełnosprawnych,
- pomocą materialną i sprawy stypendiów dla studentów i doktorantów,
- sprawy dyscyplinarnei i inne sprawe wychowawcze studentów i doktorantów, sprawy samorządu studenckiego i samorządu doktorantów, organizacji i stowarzyszeń studenckich i doktoranckich i inne sprawy samorządowe, studenckich i doktoranckich kół naukowych, funkcjonowaniem i rozwojem Zintegrowanego Systemu Informatycznego Dydaktyki w zakresie ww. spraw.
Uczelniana Komisja ds. jakości kształcenia
Odpowiedzialna za:
- opracowanie strategii zapewnienia jakości kształcenia w Uczelni,
- określenie procedur związanych z zapewnieniem jakości kształcenia,
- opracowanie procedur przygotowywania dokumentacji w zakresie kształcenia, w tym wytycznych dotyczących udziału interesariuszy zewnętrznych,
- opracowanie dokumentacji niezbędnej do sprawnego funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- podejmowanie działań w celu ciągłego doskonalenia Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- propagowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym oraz budowanie kultury jakości kształcenia,
- opracowanie programu doskonalenia jakości kształcenia,
- opracowywanie wytycznych do rozwijania systemu informatycznego dydaktyki,
- gromadzenie i analiza danych w zakresie oferty edukacyjnej oraz trendów na rynku krajowym oraz europejskim obszarze szkolnictwa wyższego,
- gromadzenie i analiza danych w zakresie oczekiwań rynku pracy oraz trendów w gospodarce,
- opracowywanie mechanizmów premiowania nauczycieli akademickich wyróżniających się w zakresie dydaktyki oraz metod wspomagania rozwoju kadry w zakresie dydaktyki,
- przekazywanie komisjom jakości kształcenia w jednostkach Uczelni rekomendacji dotyczących doskonalenia jakości kształcenia,
- wsparcie dla działań komisji jakości kształcenia w jednostkach Uczelni,
- przygotowywanie wytycznych do sporządzania rocznych i wieloletnich raportów zbiorczych w celu określenia ilościowych i jakościowych wskaźników i tendencji dotyczących działalności dydaktycznej oraz jej efektów, planowanie i realizacja działań korygujących i zapobiegawczych w celu doskonalenia jakości kształcenia,
- przygotowanie dla rektora sprawozdań z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
Senacka Komisja Dydaktyki i Spraw Studenckich
- opiniuje wewnętrzne akty prawne i inne dokumenty dotyczące kształcenia i spraw studenckich i doktoranckich,
- określa wytyczne dotyczące kierunków zmian w zakresie kształcenia na uczelni.
Centrum Współpracy Międzynarodowej
odpowiedzialne za:
- aktywne włączenie Politechniki Łódzkiej w budowę Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego,
- promocję polskiego szkolnictwa wyższego i Politechniki Łódzkiej w Europie i na świecie,
- wzmacnianie międzynarodowego prestiżu Politechniki Łódzkiej,
- organizację kształcenia w językach obcych opartego na innowacyjnych i uznanych w środowisku międzynarodowym modelach,
- wspomaganie umiędzynarodowienia Politechniki Łódzkiej we wszystkich obszarach działalności uczelni.
Biuro Karier
zajmuje się:
- śledzeniem rynku pracy i oczekiwań pracodawców wobec absolwentów PŁ,
- działalnością informacyjną, doradczą i szkoleniową w zakresie pośrednictwa pracy, rynku pracy i predyspozycji zawodowych,
- pośrednictwem pracy dla absolwentów PŁ,
- udostępnianiem studentom, doktorantom i absolwentom ofert pracy, staży i praktyk,
- monitorowaniem karier zawodowych absolwentów.
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych
prowadzi:
- działania organizacyjne, techniczne i psychologiczne na rzecz studentów i doktorantów, przede wszystkim wsparcie studentów i doktorantów w zakresie pomocy w załatwianiu bieżących spraw na uczelni,
- rozpoznawania potrzeb, problemów i oczekiwań studentów niepełnosprawnych,
- pomoc wydziałom i jednostkom PŁ we wprowadzaniu rozwiązań udostępniających uczelnię osobom niepełnosprawnym oraz w rozwiązywaniu indywidualnych problemów,
- działania dążące do usuwania barier w dostępie do zasobów informacyjnych i edukacyjnych, informowania i doradztwa dla niepełnosprawnych studentów i pracowników PŁ w zakresie przysługujących im praw i dostępnych usług, informowania kandydatów na studia o możliwościach kształcenia się przez osoby niepełnosprawne w PŁ,
- działania na rzecz pełnej integracji społecznej i aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Centrum Komputerowe
jest komórką wspomagającą uczelnię w zakresie ICT w różnych obszarach funkcjonowania, m.in.:
- w obszarze dydaktyki m.in.: technicznego i informatycznego wspomagania procesu zarządzania uczelnią oraz procesu dydaktycznego,
- budowy, eksploatacji i zarządzania uczelnianym zintegrowanym systemem informacyjnym dydaktyki,
- realizacji zadań powierzonych Politechnice Łódzkiej przez MNISW,
- udostępnianie studentom danych dotyczących indeksu elektronicznego,
- dostępu do regulacji prawnych, informacji organizacyjnych dotyczących procesu kształcenia, formularzy podań studenckich i innych funkcjonalności dotyczących dydaktyki m.in. narzędzi wspomagających planowanie indywidualnego procesu kształcenia, i in.
Centrum E-Learningu
odpowiedzialne za:
- wspieranie rozwoju e-learningu w uczelni poprzez zarządzanie uczelnianą platformą e-Learningową WIKAMP,
- wspieranie działań organizacyjnych jednostek uczelni związanych z rozwojem kompetencji w obszarze e-learningu,
- koordynowanie prac nad rozwojem e-learningu w Politechnice Łódzkiej,
- szkolenie pracowników PŁ z metodyki i technologii e-learningu,
- wsparcie procesu kształcenia, dokształcania i samokształcenia na uczelni i komunikacji w ramach tego procesu,
- realizowanie projektów mających na celu rozwój nowoczesnych metod i technologii edukacyjnych na Politechnice Łódzkiej,
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami e-learningu,
- świadczenie usług komercyjnych z zakresu e-learningu i innych nowoczesnych technologii edukacyjnych,
- prowadzenie serwisów informacyjnych PŁ w wymaganym zakresie.
- CEL będzie prowadzić działania zmierzające do unowocześniania procesu dydaktycznego w oparciu o współpracę z przemysłem oraz innymi jednostkami dydaktycznymi i naukowymi zarówno z kraju, jak i z zagranicy.
Centrum Technologii Informatycznych
zadania:
- wspieranie kształcenia w zakresie budowania i wykorzystywania technologii informatycznych we wszystkich obszarach wykształcenia realizowanego przez Politechnikę Łódzką.
- Zakres działania Centrum ukierunkowany jest na rozwój specjalistycznego kształcenia w obszarze ICT, przede wszystkim na studiach II i III stopnia, a także na zaproponowanie szerokiej i wielokierunkowej oferty edukacyjnej, tym także nauczenia na odległość. Centrum prowadzi działania zmierzające do unowocześniania procesu dydaktycznego w oparciu o współpracę z przemysłem oraz innymi jednostkami dydaktycznymi i naukowymi zarówno z kraju, jak i z zagranicy oraz ściśle współpracuje z Klaster ICT Polska Centralna.
Jednostki organizacyjne
Na poziomie jednostek organizacyjnych uczelni prowadzących kształcenie za całokształt zadań dotyczących procesu kształcenia i zapewnienia jakości kształcenia, w tym nadzór i koordynację, odpowiadają kierownicy tych jednostek.
Szczegółowe zadania znajdują się w kompetencjach poszczególnych prodziekanów.
Każda jednostka ma swobodę działania w zakresie przydziału określonych kompetencji i odpowiedzialności odpowiednim prodziekanom – zgodnie z własną organizacją funkcjonowania władz jednostki.
Obszerniejsze informacje na ten temat znajdują się na stronach internetowych jednostek.
Data dodania:2013-09-30
Data aktualizacji2018-01-30
Wprowadzone przez:
Agnieszka Garcarek-Sikorska