|
|
Szkoła powstała w 2007 roku z inicjatywy prof. Jana Krysińskiego, ówczesnego rektora Politechniki Łódzkiej, który chciał mieć poprzez edukację młodzieży, wpływ na wysoki poziom kształcenia kandydatów na studia, w szczególności techniczne.
Utworzenie liceum przy politechnice umieściłem w moim programie wyborczym w marcu 2005 roku, kiedy postanowiłem wziąć udział po raz czwarty w wyborach rektora na kadencję 2005-08. Celem było liceum o bardzo wysokim poziomie kształcenia w przedmiotach ścisłych, opartym częściowo o naszą kadrę i o nasze laboratoria. Dodatkowym wymogiem było opanowanie przez absolwentów liceum dwóch języków obcych. W domyśle miało to zapewnić politechnice bardzo dobrze przygotowanych kandydatów na studia, a w dalszej perspektywie kadrę naukowo-dydaktyczną. Intensywne prace organizacyjne, które z wielka energią prowadził ówczesny prorektor ds. studenckich prof. Zbigniew Zbiciński, trwały 2 lata i Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej rozpoczęło działalność 1 września 2007 roku - wspomina prof. Jan Krysiński. - Po 10 latach, mogę to stwierdzić z wielką satysfakcją, że nasze liceum pod wodzą dyrektora mgra Tomasza Kozery, osiągnęło niezwykle wysoki poziom i należy do grona najlepszych w kraju - dodaje były rektor PŁ, który wspólnie z żoną ufundował sztandar dla szkoły na jej pięciolecie.
Od początku istnienia placówki, dyrektorem PLO PŁ jest Tomasz Kozera, który skutecznie dba o wszechstronny rozwój młodzieży i zabiega o pieniądze na szkołę.
W latach 2008 - 2012 w szkole realizowane były dwa projekty edukacyjne finansowane ze środków unijnych, na łączną kwotę przekraczającą dwa miliony trzysta tysięcy złotych. Dzięki projektom udało się przeprowadzić dodatkowo ponad 6,5 tysiąca godzin zajęć: z matematyki, fizyki, chemii i ICT, z języka angielskiego oraz języka polskiego z elementami WOK, WOS i historii. W ramach realizowanych projektów prowadzono zajęcia w Szkolnym Ośrodku Kariery – łącznie 640 godzin zajęć w zakresie poradnictwa edukacyjno-zawodowego – wyjaśnia dyrektor szkoły. - Dzięki środkom z EFS szkoła została doposażona w sprzęt komputerowy i multimedialny, a uczniowie otrzymali m.in. komplety pomocy dydaktycznych i podręczników. W realizacji planów zawsze wspierali mnie nauczyciele, z którymi pracuję od 10 lat. Są bardzo zaangażowani w życie szkoły oraz w proces dydaktyczno- wychowawczy.
Początkowo liceum zajmowało jedno piętro w budynku Instytutu Architektury i Urbanistyki na terenie kampusu PŁ. Z czasem niezbędne było kolejne piętro, ponieważ oferta edukacyjna PŁ cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem zdolnych, młodych ludzi. Tak zostały uruchomione dodatkowe klasy, a następnie powstało gimnazjum. Znów pilnie potrzebne były nowe pomieszczenia dla szkoły.
W 2015 roku Liceum PŁ przeniosło się do nowej, dużej siedziby, na ul. Różyckiego. Szkoła ma obecnie 11 klas i blisko 300 uczniów.
- Z dumą poprowadziliśmy w dorosłe życie już siedem roczników młodych ludzi, z których wielu nadal dzielnie reprezentuje politechniczne barwy. Świetną okazją do wspomnień będą obchody jubileuszu PLO PŁ zaplanowane na 21 października - mówi dyrektor Tomasz Kozera.
Młodzież w politechnicznym liceum ma świetnych nauczycieli, część z nich to wykładowcy PŁ. Uczniowie są laureatami licznych konkursów m.in.: Piramidy Matematycznej, First Step to Success, Edu Arctic, olimpiad przedmiotowych: fizycznej, matematycznej, chemicznej, biologicznej, wiedzy technicznej oraz olimpiad językowych.
Młodzi ludzie korzystają także z licznych wyjazdów zagranicznych w ramach międzynarodowych umów ze szkołami w Rosji, Ukrainie i Niemczech. Mają możliwość działania w politechnicznych kołach naukowych. Biorą udział w projektach studenckich. W ramach Uniwersytetu Młodych Wynalazców współpracowali w ”Połazikuj po nauce, zbuduj robota, sięgnij do gwiazd” realizowanym przez studentów Koła Naukowego SKaNeR (Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki PŁ) oraz „Od fotonu do elektronu – wykorzystanie fotowoltaiki” projekt dwóch kół naukowych z PŁ i Uniwersytetu Łódzkiego. Wspólnie ze studentami biorą udział w międzynarodowych konkursach.
W tegorocznym rankingu Fundacji Edukacyjnej Perspektywy 2017, Publiczne LO Politechniki Łódzkiej zajmuje, podobnie jak w poprzednim roku, drugie miejsce w województwie łódzkim. W ogólnej klasyfikacji jest na 19. pozycji w Polsce, na 500 szkół sklasyfikowanych. Dodatkowo otrzymało tytuł „Złotej szkoły”.
Jednym z największych sukcesów szkoły było zajęcia III miejsca na świecie w Międzynarodowej Olimpiadzie Fizycznej przez absolwenta liceum Juliusza Neumana (rocznik 2014-2017). - Sukces Juliusza to wspaniałe osiągniecie i prestiż nie tylko dla naszej szkoły, uczelni ale przede wszystkim naszego miasta. Jesteśmy z niego bardzo dumni – mówi Tomasz Kozera.
Maturzyści z Liceum PŁ osiągnęli w tym roku, po raz kolejny, najwyższe wyniki spośród 335 szkół województwa łódzkiego z dwóch przedmiotów: matematyki i fizyki, na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Zdawalność tegorocznej matury wyniosła 100 proc. W 2016 roku Liceum zajęło najwyższe miejsce spośród łódzkich szkół w Rankingu Liceów STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) organizowanym po raz drugi przez Fundację Edukacyjną Perspektywy. Znalazło się na 5. pozycji w kraju.
Politechniczne liceum ma status Brązowej Europejskiej Szkoły Praworządności RP 2017, który zdobyło w VI Ogólnopolskim Rankingu Olimpijskim COPTIOSH 2017 (zestawienie wyników szkół ponadgimnazjalnych w społeczno-prawnych olimpiadach przedmiotowych, tematycznych i interdyscyplinarnych organizowanych w Polsce przez różne podmioty, w tym SEO COPTIOSH).
Absolwent pierwszego rocznika PLO PŁ – inż. Wojciech Grzegorczyk, który pracuje w Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters Polska, bardzo dobrze wspomina szkołę:
PLO PŁ, spośród innych szkół, wyróżnia się przede wszystkim podejściem do ucznia. Przez całe liceum czułem się praktycznie jak student, a nie jak licealista. Dano nam sporą dawkę wolności i samodzielności i sądzę, że dla większości była to tak naprawdę pierwsza lekcja „dorosłości”. Szkoła bardzo dobrze przygotowała mnie do studiów na PŁ. Studiowałem mechanikę i budowę maszyn na IFE (Mechanical Engineering and Applied Computer Science). Pierwsze dwa semestry najbardziej „odsiewających” studentów przedmiotów, tj. matematyki i fizyki zdałem praktycznie na wiedzy i notatkach wyniesionych z liceum. Wielka w tym zasługa wyśmienitych dydaktyków: profesorów Koszeli i Krzyżańskiego, którzy uczyli swoich przedmiotów tak, aby coś z nich wynieść, a nie tylko nazbierać punkty na maturze.
Po studiach od razu podjąłem pracę, a po ponad roku, wróciłem na studia magisterskie w trybie zaocznym .Studiuję również mechanikę i budowę maszyn, lecz tym razem po polsku.