Jeśli fascynuje Cię biotechnologia i chcesz zdobywać praktyczne doświadczenie w interdyscyplinarnych badaniach, to Studenckie Koła Naukowe Biotechnologów FERMENT oraz Chemików Kollaps są dla Ciebie. 

Image
Young Minds Bright Future - SKN Biotechnologów „FERMENT”

Jako Mentee będziesz miał okazję pracować zespołowo nad projektami z zakresu inżynierii genetycznej, biologii molekularnej, mikrobiologii, taksonomii czy bioinformatyki, rozwijając swoje umiejętności badawcze i ucząc się od doświadczonych kolegów i koleżanek.

Dowiesz się, jak wygląda praca nad nowoczesnymi badaniami i jak można je wykorzystać w praktyce, a także weźmiesz udział w wydarzeniach popularyzujących naukę – takich jak Dni Otwarte Politechniki Łódzkiej czy Festiwal Nauki, Sztuki i Techniki. To doskonała szansa, by pokazać innym, jak fascynujący i ważny jest świat biotechnologii.

Co więcej, organizujemy wyjątkową Majową Konferencję dla licealistów, podczas której możesz aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu warsztatów i wykładów, dzieląc się  wiedzą i doświadczeniem ze swoimi koleżankami i kolegami. 

W FERMENT i Kollaps stawiamy na współpracę, naukową rzetelność i otwartość na nowe pomysły, więc jeśli chcesz rozwijać swoje zainteresowania w dynamicznym środowisku i zdobywać cenne doświadczenie – dołącz do nas

To dla Ciebie wyjątkowa szansa na rozwój i naukę w praktyce. 

 

Image
Zdjęcie poglądowe

Sylwetki mentorów:

 

Dr inż. Iwona Majak to badaczka i dydaktyczka z Instytutu Technologii i Analizy Żywności Politechniki Łódzkiej, członkini Zespołu Przechowalnictwa i Dystrybucji Żywności. Jej praca łączy naukę, technologię i troskę o zdrowie człowieka, co przejawia się zarówno w badaniach, jak i w działaniach edukacyjnych poza uczelnią.

Obszary zainteresowań i pasji:

  • zdrowie człowieka i wartość odżywcza żywności: dr Majak interesuje się tym, jak przetwarzanie, przechowywanie, mrożenie czy suszenie wpływają na zachowanie składników bioaktywnych w produktach żywnościowych (np. witamin, polifenoli) oraz jak utrzymać ich maksymalną wartość prozdrowotną,
  • innowacje technologiczne w przetwarzaniu i utrwalaniu żywności: projektowanie żywności z wykorzystaniem innowacyjnych technologii i składników, z uwzględnieniem potrzeb różnych grup społecznych,
  • bezpieczeństwo i jakość żywności: zwraca uwagę na to, by metody technologiczne nie tylko przedłużały trwałość, ale również zachowywały lub poprawiały walory sensoryczne, odżywcze i funkcjonalne żywności,
  • edukacja i popularyzacja nauki: angażuje się w wykłady, warsztaty, a także w działania skierowane do uczniów szkół średnich – m.in. w akcjach typu „Drzwi zawsze otwarte”. Jest opiekunką rocznika, co świadczy o jej zaangażowaniu we wspieranie rozwoju młodych ludzi,
  • udział w badaniach nad alergenami w żywności, ich przemianami w czasie przetwarzania i przechowywania żywności.

Mocne strony jako mentora:

  • zaangażowanie i empatia: potrafi inspirować uczniów/studentów, dostrzegając ich potencjał i wspierając rozwój – zarówno intelektualny, jak i praktyczny,
  • interdyscyplinarne spojrzenie: łączy chemię, technologię i aspekty biologiczne oraz zdrowotne, co pozwala realizować projekty nowatorskie i użyteczne społecznie,
  • dostęp do laboratoriów i nowoczesnej aparatury: dr Majak pracuje w laboratoriach wyposażonych m.in. w chromatografią LC/MS, nowoczesne komory chłodnicze, mroźnicze itp. Dzięki temu uczeń może zdobyć doświadczenie w pracy z profesjonalną aparaturą,
  • doświadczenie w projektach i publikacjach: potrafi prowadzić badania od etapu koncepcyjnego, przez eksperyment, analizę danych, aż po publikację wyników – co jest bardzo cenne przy prowadzeniu projektów.

Dr inż. Agnieszka Pietrzyk-Brzezińska (Instytut Biotechnologii Molekularnej i Przemysłowej) od początku swojej kariery naukowej zajmuje się badaniami krystalograficznymi białek. Ponadto, ma również duże doświadczenie w biologii molekularnej i biochemii

Dr Pietrzyk-Brzezińska uzyskała z wyróżnieniem stopień doktora nauk chemicznych w zakresie biochemii w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN w 2014 r. Następnie, odbyła trzyletni staż podoktorski na Freie Universitaet Berlin w Niemczech, podczas którego uzyskała prestiżowe stypendium Fundacji Alexandra von Humboldta. Od 2017 r. pracuje na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności, od 2018 r. jako adiunkt w grupie pracowników naukowo-dydaktycznych. Od 2019 r. jest Opiekunem Koła Naukowego Studentów Biotechnologii „Ferment”.


Image
Zdjęcie poglądowe

Kontakt:

 


Image
Zdjęcie poglądowe

Zadania koła do realizacji w roku akademickim 2025/2026:

 

  • otrzymanie prototypu kosmetyku do pielęgnacji włosów wzbogaconego ekstraktem z kultur SCOBY,
  • przeprowadzenie podstawowych badań bezpieczeństwa i skuteczności,
  • opracowanie raportu i prezentacji wyników na zakończenie projektu.
     

Spotkania 2 razy w miesiącu, po 4-6 godzin, w godzinach popołudniowych (14-20), dodatkowo możliwe spotkania online 2 razy w miesiącu na 2-3 godziny.

Uczeń zostanie włączony w projekty realizowane aktualnie przez Koło i będzie mógł zobaczyć, jak różne dziedziny biotechnologii wzajemnie się łączą. Celem jest ukazanie uczniom drogi od praktycznych doświadczeń związanych z fermentacją do zaawansowanych metod biotechnologii molekularnej. Rezultatem będzie nabycie przez uczniów praktycznych umiejętności eksperymentalnych, umiejętności pracy z danymi, a także nabycie wiedzy pokazującej, jak różne aspekty biotechnologii uzupełniają się wzajemnie.

Uczeń przejdzie przez moduły obejmujące wszystkie główne projekty koła

  • w projekcie z mikroplastiku nauczy się pracy z mikroorganizmami i pozna możliwości biodegradacji tworzyw sztucznych;
  • w projekcie dotyczącym wytwarzania bioetanolu zobaczy, jak procesy fermentacyjne można wykorzystać w przemyśle i energetyce odnawialnej;
  • w projekcie dotyczącym polioli uczestnik zostanie wtajemniczony w podstawy hodowli komórek i ich obserwacji pod mikroskopem;
  • w projekcie dotyczącym enzymów roślinnych związanych z metabolizmem poliamin pozna techniki oczyszczania białek i podstawy krystalografii;
  • w projekcie dotyczącym białek TetR wykona proste analizy bioinformatyczne.
     
Image
Zdjęcie poglądowe

Oczekiwania względem uczestnika programu:

 

  • umiejętność pracy w niewielkim zespole,
  • dyspozycyjność w liczbie 4-6 godzin w czasie tygodnia,
  • obowiązkowość, terminowość i komunikatywność,
  • zainteresowania związane z tematyką zdrowia człowieka, żywności prozdrowotnej, zagospodarowania odpadów, gospodarki obiegu zamkniętego, technologii kosmetyków, biochemii, biotechnologii, bioinformatyki,
  • gotowość do pracy z literaturą dotyczącą projektu w języku angielskim.