Image
Zdjęcie poglądowe

Zadaniem Rzecznika jest udzielanie pomocy studentom PŁ w rozwiązywaniu indywidualnych i grupowych problemów związanych z odbywaniem kształcenia, w szczególności w sytuacjach naruszeń ich praw oraz prowadzenie innych działań w celu podnoszenia standardów traktowania studentów w Politechnice Łódzkiej.

Podejmując działania Rzecznik kieruje się zasadą poufności, bezstronności i neutralności, braku formalizmu, dobrowolności oraz dobrej wiary.

Rzecznik udziela pomocy poprzez:

  • przyjmowanie zgłoszeń, skarg, wniosków od studentów i pracowników. Dokonywanie interwencji. Podejmowanie mediacji w sytuacjach konfliktowych pomiędzy studentami a nauczycielami, pracownikami administracji czy innymi studentami, dążąc do polubownego rozwiązywania konfliktów;
  • udzielanie studentom porad dotyczących ich praw i obowiązków oraz informowanie studentów o procedurach odwoławczych, dyscyplinarnych oraz akademickich.

Przykłady zakresów spraw, w których można kierować zgłoszenia do Rzecznika:

  • relacje/konflikty studenta z pracownikami administracji;
  • relacje/konflikty studenta z wykładowcami, promotorami;
  • problemy studenta związane z organizacją zajęć, zaliczeniami i egzaminami;
  • problemy dyplomanta związane z przebiegiem procesu dyplomowania;
  • problemy studenta związane z decyzjami w przebiegu studiów – powtarzanie zajęć i skreślenia ze studiów, urlopy, praktyki itp.;
  •  inne sprawy z zakresu objętego Regulaminu studiów;
  • problemy z korzystaniem przez studenta z pomocy materialnej i zakwaterowania na Osiedlu Akademickim PŁ;
  • naruszenia dyscyplinarne;
  • występowanie nadużyć psychicznych, których ofiarą jest student;
  • rozwiązywanie sporów pomiędzy studentami.

Rzecznik dba o standardy traktowania studentów poprzez:

  • monitorowanie występowania i usuwania systemowych problemów związanych z przestrzeganiem praw studentów odbywających kształcenie w PŁ;
  • opiniowanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących procesu kształcenia oraz spraw studenckich;
  • inicjowanie działań na rzecz poprawy sytuacji studentów poprzez proponowanie zmian w regulacjach uczelnianych oraz monitorowanie wykonywania przepisów dotyczących studentów;
  • prowadzenie, we współpracy z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Uczelni, pracownikami administracji, samorządem studenckim, organizacjami studenckimi działań mających na celu upowszechnianie wiedzy o prawach osób odbywających kształcenie w PŁ.

Zgłaszanie problemów do Rzecznika:

  • w swoich działaniach Rzecznik kieruje się zasadą poufności i ochrony interesów osoby zgłaszającej problem i pozostałych osób powiązanych ze zgłaszanym  problemem;
  • zgłoszenia spraw osobowych Rzecznik przyjmuje wyłącznie w formie pisemnej;
  • Rzecznik nie przyjmuje anonimowych zgłoszeń problemów, w szczególności zgłoszeń dotyczących konkretnych osób. 

Zgłoszenie można:

  • przesłać drogą elektroniczną z adresu pocztowego uczelnianego systemu poczty elektronicznej PŁ na adres e-mail rzecznika:  ombud@adm.p.lodz.pl 

lub

  • złożyć osobiście w biurze Rzecznika w uzgodnionym telefonicznie lub e-mailowo terminie.

Formularz zgłoszenia sprawy do Rzecznika wraz z Klauzulą informacyjną RODO dla osób zgłaszających się do Rzecznika praw studenta.
 

dr inż. Bogdan Żółtowski
Rzecznik Praw Studenta
Adres
ul. Wólczańska 217/221, 93-005 Łódź
budynek Instytutu Fizyki, B14, III piętro, pokój 3.12
Telefon
+48 602 571 371; +48 42 631 36 64
E-mail