Zadaniem Rzecznika jest udzielanie pomocy studentom PŁ w rozwiązywaniu indywidualnych i grupowych problemów związanych z odbywaniem kształcenia, w szczególności w sytuacjach naruszeń ich praw oraz prowadzenie innych działań w celu podnoszenia standardów traktowania studentów w Politechnice Łódzkiej.
Podejmując działania Rzecznik kieruje się zasadą poufności, bezstronności i neutralności, braku formalizmu, dobrowolności oraz dobrej wiary.
Rzecznik udziela pomocy poprzez:
- przyjmowanie zgłoszeń, skarg, wniosków od studentów i pracowników. Dokonywanie interwencji. Podejmowanie mediacji w sytuacjach konfliktowych pomiędzy studentami a nauczycielami, pracownikami administracji czy innymi studentami, dążąc do polubownego rozwiązywania konfliktów;
- udzielanie studentom porad dotyczących ich praw i obowiązków oraz informowanie studentów o procedurach odwoławczych, dyscyplinarnych oraz akademickich.
Przykłady zakresów spraw, w których można kierować zgłoszenia do Rzecznika:
- relacje/konflikty studenta z pracownikami administracji;
- relacje/konflikty studenta z wykładowcami, promotorami;
- problemy studenta związane z organizacją zajęć, zaliczeniami i egzaminami;
- problemy dyplomanta związane z przebiegiem procesu dyplomowania;
- problemy studenta związane z decyzjami w przebiegu studiów – powtarzanie zajęć i skreślenia ze studiów, urlopy, praktyki itp.;
- inne sprawy z zakresu objętego Regulaminu studiów;
- problemy z korzystaniem przez studenta z pomocy materialnej i zakwaterowania na Osiedlu Akademickim PŁ;
- naruszenia dyscyplinarne;
- występowanie nadużyć psychicznych, których ofiarą jest student;
- rozwiązywanie sporów pomiędzy studentami.
Rzecznik dba o standardy traktowania studentów poprzez:
- monitorowanie występowania i usuwania systemowych problemów związanych z przestrzeganiem praw studentów odbywających kształcenie w PŁ;
- opiniowanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących procesu kształcenia oraz spraw studenckich;
- inicjowanie działań na rzecz poprawy sytuacji studentów poprzez proponowanie zmian w regulacjach uczelnianych oraz monitorowanie wykonywania przepisów dotyczących studentów;
- prowadzenie, we współpracy z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Uczelni, pracownikami administracji, samorządem studenckim, organizacjami studenckimi działań mających na celu upowszechnianie wiedzy o prawach osób odbywających kształcenie w PŁ.
Zgłaszanie problemów do Rzecznika:
- w swoich działaniach Rzecznik kieruje się zasadą poufności i ochrony interesów osoby zgłaszającej problem i pozostałych osób powiązanych ze zgłaszanym problemem;
- zgłoszenia spraw osobowych Rzecznik przyjmuje wyłącznie w formie pisemnej;
- Rzecznik nie przyjmuje anonimowych zgłoszeń problemów, w szczególności zgłoszeń dotyczących konkretnych osób.
Zgłoszenie można:
- przesłać drogą elektroniczną z adresu pocztowego uczelnianego systemu poczty elektronicznej PŁ na adres e-mail rzecznika: ombud@adm.p.lodz.pl
lub
- złożyć osobiście w biurze Rzecznika w uzgodnionym telefonicznie lub e-mailowo terminie.
Formularz zgłoszenia sprawy do Rzecznika wraz z Klauzulą informacyjną RODO dla osób zgłaszających się do Rzecznika praw studenta.
budynek Instytutu Fizyki, B14, III piętro, pokój 3.12