Ogólne informacje:
Projekt pn. „Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający (KRC Wsparcie)” jest komponentem większego przedsięwzięcia pod nazwą Kluby Rozwoju Cyfrowego - KRC, w skład którego wchodzą projekty: KRC Wsparcie, KRC Pilotaż oraz KRC Skalowanie. W ramach projektu uruchomione zostaną lokalne ośrodki rozwoju kompetencji cyfrowych. Działalność KRC kierowana będzie do wszystkich mieszkańców danej gminy w celu wsparcia rozwoju ich kompetencji cyfrowych, w szczególności do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, osób o specjalnych potrzebach, w tym seniorów. Korzystający z oferty KRC otrzymają wsparcie w dostępie do elektronicznych usług publicznych (np. w zakresie ochrony zdrowia - ikp, e-pit, itd.) oraz skorzystają z zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe, nakierowanych na poprawienie ich poziomu umiejętności cyfrowych, bezpieczne korzystanie z nowych technologii i przeciwdziałanie dezinformacji.
Głównym celem interwencji będzie podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych społeczeństwa, poprzez stworzenie na poziomie lokalnym warunków dla systemowego wsparcia osób dorosłych w nabywaniu i doskonaleniu podstawowych umiejętności cyfrowych. W ramach projektu powstanie 2064 KRC na terenie całej Polski.
Efektem projektu “Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający (KRC Wsparcie)” będzie wypracowanie rekomendacji, dobrych praktyk, standardów prowadzenia Klubów Rozwoju Cyfrowego, które pozwolą społeczności lokalnej na nabywanie i doskonalenie podstawowych umiejętności cyfrowych.
Projekt
Program: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz budżetu krajowego
Numer i nazwa Priorytetu: Priorytet FERS.01 Umiejętności
Numer i nazwa działania FERS: 01.09 Rozwój kompetencji cyfrowych
Typ projektów FERS: Systemowe wsparcie edukacji cyfrowej osób dorosłych - Kluby Rozwoju Cyfrowego
Przewidywany okres realizacji projektu
wrzesień 2023 - grudzień 2028
Finansowanie
Program: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Działanie: 01.09 Rozwój kompetencji cyfrowych.
Wartość projektu: 51 920 000 zł
- ze środków unijnego dofinansowania: 42 844 384 zł
- ze środków współfinansowania krajowego: 9 075 616 zł
Realizatorzy projektu
Partner Wiodący: Centrum Projektów Polska Cyfrowa
Partnerzy Projektu:
- Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” - obszar wsparcia: Małopolskie, Podkarpackie, Lubelskie
- Edukacja Bez Barier – Fundacja na Rzecz Rozwoju Edukacji w Polsce - obszar wsparcia: Dolnośląskie, Opolskie, Śląskie, Lubuskie
- Fundacja „Pro Cultura” - obszar wsparcia: Podlaskie, Warmińsko-mazurskie, Mazowieckie
- Międzynarodowy Instytut Outsourcingu - obszar wsparcia: Zachodniopomorskie, Wielkopolskie, Pomorskie
- Politechnika Łódzka - obszar wsparcia: Łódzkie, Świętokrzyskie, Kujawsko-Pomorskie
Szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia / działań w projekcie.
Kontakt
e-mail: krc@info.p.lodz.pl
Zgłaszania nieprawidłowości w przypadku naruszeń Karty Praw Podstawowych
Jeśli podejrzewasz, że zapisy projektu pt. Kluby Rozwoju Cyfrowego - projekt wspierający (KRC Wsparcie) lub działania podejmowane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa lub Partnerów w ramach tego projektu są niezgodne z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) możesz to zgłosić.
Zgłoszenia należy dokonać za pomocą:
- poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Projektów Polska Cyfrowa, ul. Spokojna 13a, 01-044 Warszawa;
- skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Projektów Polska Cyfrowa, ul. Spokojna 13a, 01-044 Warszawa.
W każdym powyższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Harmonogram szkoleń i spotkań sieciujących KRC
Szanowni Edukatorzy i Edukatorki,
zapraszamy na szkolenia i spotkania sieciujące prowadzone przez Politechnikę Łódzką w ramach Projektu „Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający (KRC Wsparcie) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 Działanie: 01.09 Rozwój kompetencji cyfrowych”.
Szkolenia i spotkania sieciujące zostały zaplanowane zgodnie z poniższym harmonogramem.
Szkolenie nr 13: Praca zdalna - narzędzia do komunikacji na odległość
Termin: 20.11.2025
Godz. 8:00-16:00 (8h)
Szkolenie nr 6: Narzędzia diagnozy środowiska: praca w środowisku lokalnym KRC
Termin: 03.12.2025
Godz. 9:00-16:00 (8h)
Spotkania sieciujące( forma hybrydowa):
Terminy: 02.12.2025 r. oraz 20.01.2026 r.
Godz. 9:00-17:00 (8h)
Miejsce: Politechnika Łódzka, Zatoka Sportu
al. Politechniki 10, Łódź
Harmonogram szkoleń stacjonarnych KRC
Szanowni Edukatorzy i Edukatorki,
zapraszamy na szkolenia prowadzone przez Politechnikę Łódzką w ramach Projektu „Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający (KRC Wsparcie) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 Działanie: 01.09 Rozwój kompetencji cyfrowych”.
Szkolenia zostały zaplanowane zgodnie z poniższym harmonogramem.
Harmonogram szkoleń online oraz spotkanie sieciujące dla edukatorów i edukatorek Klubów Rozwoju Cyfrowego
Politechnika Łódzka
Szkolenie nr 10: Wykorzystanie zasobów sieci i AI z zachowaniem praw autorskich
Termin: 16.10.2025
Godz. 8:00-163:00 (8h)
Szkolenie nr 12: Bezpieczeństwo w sieci zaczyna się od edukacji
Termin: 28.10.2025
Godz. 9:00-16:00 (8h)
Spotkanie sieciujące:
Termin: 07.10.2025 r.
Godz. 9:00-17:00 (8h)
Miejsce: Politechnika Łódzka, Zatoka Sportu
al. Politechniki 10, Łódź
Harmonogram szkoleń online Politechniki Łódzkiej dla Edukatorów/Edukatorek KRC:
Szkolenie nr 1: Platforma e-learningowa - jako narzędzie pracy dla edukatorek i edukatorów.
Termin: 04.09.2025
Godz. 9:00-13:00 (4h)
Szkolenie nr 2: Przegląd form szkoleniowych i projektowanie szkoleń
Termin: 05.09.2025
Godz. 9:00-13:00 (4h)
Szkolenie nr 3: Od potrzeb do efektów: kluczowe etapy skutecznego szkolenia
Termin: 10.09.2025
Godz. 8:00-16:00 (8h)
Szkolenie nr 11: Narzędzia cyfrowe do wykorzystania podczas pracy online
Termin: 18.09.2025
Godz. 8:00-16:00 (8h)
Szkolenie nr 7: Jak budować ofertę KRC oraz tworzyć dostępne treści edukacyjne dla osób dorosłych
Termin: 25.09.2025
Godz. 8:00-16:00 (8h)
Szkolenie nr 9: Komunikacja i upowszechnianie dla lokalnej społeczności
Termin: 30.09.2025
Godz. 9:00-13:00 (4h)
Informujemy, że 17 października 2024 r. zostały zakończone konsultacje społeczne platformy komunikacyjno-edukacyjnej.
Konsultacje platformy komunikacyjno-edukacyjnej KRC
Zapraszamy do udziału w konsultacjach społecznych nowego narzędzia cyfrowego. Szczegóły znajdują się na stronie internetowej CPPCopens in new window.
Harmonogram prac:
Członkowie grupy zostaną testerami/testerkami platformy komunikacyjno-edukacyjnej, dlatego też harmonogram prac konsultacyjnych zaplanowano w formule online:
05.09.2024 - webinar online z prezentacją platformy
05-15.09.2024 - czas na testowanie platformy oraz wypełnienie ankiet
16-18.09.2024 - analiza uwag i zaproponowanie poprawek do platformy
19-25.09.2024 - wdrożenie poprawek (PŁ)
26.09.-06.10.2024 - przekazanie aktualizowanej wersji platformy do testowania oraz ponowne wypełnienie ankiet (testerzy)
07-10.10.2024 - wprowadzenie zmian na platformie
11.10.2024 - webinar z prezentacją platformy - ostateczna odsłona.
Zależy nam na tym, aby platforma była przyjazna i funkcjonalna dla jej użytkowników. Jeśli czujesz, że Twoja wiedza i kompetencje pomogą ulepszyć platformę, nie wahaj się i dołącz do nas. Formularz do zapisuopens in new window.
Zakończyliśmy II etap oceny wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach naboru nr FERS.01.09-IP.03-001/24 ogłoszonego dla Działania 01.09 „Rozwój kompetencji cyfrowych” w ramach Priorytetu I programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Wyniki tutajopens in new window. Tym samym rozpoczynamy III etap oceny wniosków.
Współczesny świat w coraz większym stopniu opiera się na technologiach cyfrowych. Technologie, które jeszcze kilkanaście lat temu wydawały się nowinką, dziś stały się codziennością — od pracy zdalnej, przez bankowość internetową, po kontakt z bliskimi czy dostęp do usług publicznych. Wraz z tym rozwojem zmienia się sposób, w jaki uczymy się, pracujemy, komunikujemy i korzystamy z informacji.
Dlatego kompetencje cyfrowe – czyli umiejętność świadomego, bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii – stały się jedną z kluczowych umiejętności XXI wieku. Nie chodzi już tylko o znajomość obsługi komputera czy smartfona. Kompetencje cyfrowe to zdolność krytycznego myślenia, rozumienia zasad działania internetu, ochrony danych, a także twórczego i odpowiedzialnego wykorzystywania technologii w codziennym życiu.
Rozwijanie tych umiejętności to nie luksus, ale konieczność – zarówno dla osób młodych, jak i dorosłych, seniorów, nauczycieli czy przedsiębiorców. W dobie cyfrowej transformacji, kto potrafi korzystać z technologii, ten lepiej radzi sobie z wyzwaniami współczesności.
W tej serii przyjrzymy się różnym powodom, dla których warto rozwijać kompetencje cyfrowe. Każdy wpis skupi się na jednym z nich – od bezpieczeństwa w sieci, przez edukację i rozwój osobisty, po równość cyfrowych szans i przygotowanie na przyszłość.
Bezpieczeństwo:
Bezpieczeństwo w sieci – pierwszy krok do cyfrowej dojrzałości
Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto rozwijać kompetencje cyfrowe, jest bezpieczeństwo. Internet daje ogromne możliwości, ale jednocześnie niesie ze sobą liczne zagrożenia – od złośliwego oprogramowania, przez wyłudzenia danych (na przykład phishing), po manipulację informacyjną.
Osoby o niskich kompetencjach cyfrowych są szczególnie narażone na ataki hakerów czy oszustwa online, ponieważ często nie potrafią rozpoznać niebezpiecznych linków, fałszywych stron internetowych czy prób podszywania się pod instytucje. Rozwijanie umiejętności w tym obszarze pozwala nie tylko chronić własne dane, ale również świadomie zarządzać prywatnością i zachować kontrolę nad swoją obecnością w sieci.
Bezpieczeństwo cyfrowe to także umiejętność odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, silne hasła, rozpoznawanie fake newsów i umiejętność reagowania na zagrożenia. Każdy, kto rozwija swoje kompetencje cyfrowe, staje się bardziej odporny na manipulację i cyberataki, a tym samym – bardziej niezależny i świadomy.
W cyfrowym świecie to właśnie wiedza i czujność są najlepszą tarczą ochronną. Dlatego bezpieczeństwo w sieci to fundament, od którego warto zacząć rozwijanie kompetencji cyfrowych – dla siebie, swojej rodziny i swojego cyfrowego spokoju.
#FunduszeUE #dlaRozwojuSpołecznego #FERS #KlubyRozwojuCyfrowego
