Jeśli interesuje Cię motoryzacja, nowoczesne technologie i ekologia, a do tego chcesz działać w ambitnym, międzynarodowym środowisku – to świetnie trafiłeś.
Iron Warriors to zespół działający w ramach Koła Miłośników Motoryzacji Politechniki Łódzkiej i od 2012 roku budujemy ultralekkie pojazdy Eco Arrow, które rywalizują w prestiżowych zawodach superoszczędnych pojazdów, takich jak Shell Eco-marathon, Albi Eco Race czy Challenge EcoGreen Energy.
Jako Mentee masz szansę zobaczyć od środka, jak wygląda projektowanie i budowa bolidów, które walczą o rekordy zużycia paliwa czy energii. Aktualnie pracujemy nad dwoma projektami równolegle – jednym z napędem benzynowym i drugim w pełni elektrycznym. To idealna okazja, żeby nauczyć się, jak pracować z realnymi technologiami – od mechaniki i elektroniki, przez oprogramowanie, aż po promocję i marketing projektu.
Co ważne, nasza działalność to nie tylko praca w garażu. Bierzemy udział w konferencjach naukowych na całym świecie – byliśmy m.in. w Cambridge, Melbourne, Helsinkach czy Bangkoku – i prezentujemy tam nasze badania i innowacje. Jako część zespołu możesz zdobyć doświadczenie nie tylko techniczne, ale też naukowe i projektowe na naprawdę wysokim poziomie.
Pracujemy w czterech działach: mechanicznym, elektronicznym, programistycznym i marketingowym, więc niezależnie od tego, czym się interesujesz – znajdziesz miejsce dla siebie. Jeśli chcesz zdobywać praktyczne umiejętności, rozwijać się w zgranym i ambitnym zespole i realnie wpływać na rozwój ekologicznej mobilności – dołącz do Iron Warriors jako Mentee i zobacz, ile możesz zdziałać już na studiach.
Sylwetka mentora:
Dr inż. Rafał Dychto uzyskał w 2001 r. tytuł zawodowy magistra inżyniera na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej na kierunku mechanika i budowa maszyn (specjalność: samochody i ciągniki). W 2008 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk technicznych. Zakres jego zainteresowań naukowych obejmuje badania dynamiki pojazdów, w tym wpływ urządzeń automatycznego sterowania na stabilizację ruchu pojazdu, jak i badanie przebiegu spalania paliw gazowych na bazie propanu.
W 2005 r. był wykonawcą grantu ministerialnego zarejestrowanego pod numerem 5T12C 068 24. W wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych zaprojektowano układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy w zastosowaniu do autobusu. Autorskim wkładem w ten projekt było opracowanie przez Rafała Dychto algorytmu działania tego urządzenia, stanowiącego o jakości działania całego systemu. W 2012 r. był współwykonawcą projektu celowego NCBiR „Opracowanie i uruchomienie produkcji uniwersalnego zestawu zasilania gazem LPG benzynowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa”. Wynikiem badań było opracowanie minimalnej dawki benzyny pozwalającej na chłodzenie wtryskiwacza podającego paliwo gazowe w układach zasilania silników o ZI z systemem wtrysku bezpośredniego. Wyniki badań znalazły praktyczne odniesienie w konstrukcji urządzeń sterujących przeznaczonych do instalacji gazowych produkowanych przez firmę KME.
Ponadto Rafał Dychto był wykonawcą grantów o charakterze konstrukcyjnym w tym projektu zatytułowanego „Mobilny żyroskop jako innowacyjne rozwiązanie dla skutecznej rehabilitacji dzieci z upośledzeniem psychoruchowym”, a także projektów celowych maszyn i urządzeń z kooperacją z firmą Faspol. Wynikiem tych działań był projekt zgarniarki do folii zgłoszenie patentowe nr P.398678.
Rafał Dychto jest współautorem patentu o nr P.402835 „Urządzenie do elektromechanicznej synchronizacji położenia pedałów instruktora i szkolonego kierowcy w pojazdach nauki jazdy”.
Dorobek Rafała Dychto w ostatnim dziesięcioleciu opiewa na blisko 20 publikacji i wystąpień konferencyjnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
Kontakt:
- mentor: dr inż. Rafał Dychto, e-mail: rafal.dychto@p.lodz.pl
- koło: e-mail: kontakt.ironwarriors@info.p.lodz.p
Zadania koła do realizacji w roku akademickim 2025/2026:
W tym roku akademickim zespół Iron Warriors koncentruje się na modernizacji bolidu Eco Arrow 3.1 poprzez rozwój nowego pojazdu Eco Arrow 3.5. Obecnie trwa proces wykonywania karoserii przez firmę zewnętrzną. Po jej montażu w nadchodzącym sezonie pojazd zostanie wyposażony w zoptymalizowany układ napędowy, nowy układ kierowniczy i systemy elektroniczne, co znacząco poprawi jego osiągi i efektywność energetyczną.
Jednocześnie zespół kontynuuje prace nad Eco Arrow 2 Electric, dążąc do zwiększenia wydajności pojazdu elektrycznego poprzez modernizację układu napędowego, systemów sterowania oraz aerodynamiki. Dzięki tym działaniom oba pojazdy będą gotowe do udziału w nadchodzących zawodach, zapewniając jednocześnie bezpieczne i stabilne testy wydajności.
Modernizacja EA 3.1 do EA 3.5 pozwala Iron Warriors nie tylko na podniesienie konkurencyjności bolidu, ale również na zdobycie cennych doświadczeń inżynierskich w projektowaniu nowoczesnych pojazdów o minimalnym zużyciu energii.
Osoby zaangażowane w projekt Iron Warriors będą miały możliwość obrania ścieżki rozwoju zgodnej ze swoimi predyspozycjami i zainteresowaniami. W ramach działalności w zespole możliwym będzie dołączenie do prac prowadzonych przez każdy z działów. Przykładowymi możliwymi kierunkami rozwoju jest:
- projektowanie, prototypowanie, wytwarzanie i implementowanie części i układów do pojazdów Eco Arrow – zarówno mechanicznych jak i elektronicznych,
- uczestniczenie w pracach badawczo-rozwojowych prowadzonych przez zespół – współudział w badaniach,
- współtworzenie systemu telemetrii dla pojazdów Eco Arrow lub tworzenie innych prostych programów – dział programistyczny,
- współtworzenie wizerunku zespołu – tworzenie grafik, filmów promocyjnych, fotografia.
Zajęcia z uczniem odbywać się będą w godzinach popołudniowych (15-20) w ciągu tygodnia lub w weekendy jeśli uczeń wyrazi taką chęć, dokładniejszy harmonogram spotkań do ustalenia z uczniem po rozpoczęciu się programu i semestru akademickiego. Członkowie zespołu są praktycznie codziennie w warsztacie w godzinach popołudniowych.
Oczekiwania względem uczestnika programu:
- umiejętność pracy w niewielkim zespole,
- komunikatywność, wywiązywanie się z podejmowanych zadań,
- otwartość na naukę nowych umiejętności i oprogramowania,
- dyspozycyjność 2-3h w tygodniu,
- podstawowa umiejętność obsługi komputera i internetu,
- znajomość języka polskiego.
