Data dodania
Kategorie aktualności

W Instytucie Maszyn Przepływowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej rozpoczęły się prace nad stworzeniem konstrukcji samolotu o napędzie hybrydowym, przeznaczonego dla przewozów regionalnych.

Image

Na realizację tego innowacyjnego projektu o akronimie HE-ART (Mulit-MW Hybrid-Electric Propulsion System for Regional Aircraft), koordynowanego na PŁ przez prof. Krzysztofa Jóźwika, dyrektora Instytutu, naukowcy otrzymali 250 tysięcy euro.

- Nasz udział będzie polegał na zaprojektowaniu i wykonaniu obliczeń elementów układu napędowego. To będzie nowa, hybrydowa konstrukcja, bardziej ekologiczna, przeznaczona tylko do obsługi linii regionalnych - wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwik, który ma już duże doświadczenie przy projektowaniu pojazdów latających. Jego zespół naukowy wykonywał obliczenia i konstrukcję napędu śmigłowego dla najszybszego na świecie helikoptera X3.

Politechnika Łódzka jest jednym z 30 partnerów projektu, łączącego wiodących producentów silników - Rolls Royce i Safran - z producentami samolotów - ATR, Airbus i Leonardo, a także z jednostkami naukowymi. Całkowity budżet na projekt HE-ART finansowany z Programu Horyzont Europa wynosi 60 mln euro.