Wydarzenie, które odbyło się 17 października, zgromadziło w sali widowiskowo-sportowej Zatoki Sportu Politechniki Łódzkiej około 650 osób – przede wszystkim studentów i doktorantów, a także pracowników uczelni.
Rektor PŁ, prof. Krzysztof Jóźwik, otwierając wydarzenie, podkreślił wyjątkowość tej wizyty: „Z wielką dumą gościmy dziś absolwenta Politechniki Łódzkiej – dr. inż. Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego. To historyczne wydarzenie, ponieważ w naszej społeczności mamy pierwszego Polaka, który przebywał na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Można chyba powiedzieć, że to jego blask przyciągnął dziś rzesze studentów, doktorantów i naukowców z sześciu łódzkich uczelni. Bardzo się cieszę, że zainteresowanie misją IGNIS jest tak żywe.”
Dr inż. Uznański-Wiśniewski opowiadał o swojej drodze do Europejskiej Agencji Kosmicznej, przygotowaniach do misji oraz codzienności astronauty na orbicie. Wykład, utrzymany w bardziej technicznym tonie, był pełen pasji i zaangażowania – astronauta barwnie przybliżał funkcjonowanie stacji kosmicznej, kulisy eksperymentów naukowych prowadzonych w warunkach mikrograwitacji oraz własne doświadczenia z życia na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dzięki jego opowieściom można było poczuć się, jakby było się tam razem z nim.
Podczas wydarzenia dr Sławosz Uznański-Wiśniewski został uhonorowany tytułem „Wybitnego Absolwenta Politechniki Łódzkiej”. Prof. Krzysztof Jóźwik, rektor PŁ przypomniał: Już wcześniej miałem przyjemność wręczyć panu statuetkę „Kosmicznego Absolwenta”. Dziś przyszedł czas, by przemianować ją na tytuł „Wybitnego Absolwenta”
Chwilę później, Sławosz Uznański, wręczając rektorowi prof. Jóźwikowi specjalny certyfikat z logo IGNIS i polską flagą, która była w kosmosie, podkreślił symboliczne znaczenie nazwy projektu. – IGNIS oznacza „ogień”, a my w Polsce mamy w sobie dużo energii i pasji – tego wewnętrznego ognia, który podsyca ciekawość świata i zachęca do zadawania pytań – mówił. Jak dodał, to właśnie ciekawość i chęć poznawania stanowią jedne z najważniejszych cech oraz motywacji do działania.
Uczestnicy mogli również wysłuchać wystąpień na temat dwóch eksperymentów prowadzonych w ramach misji IGNIS. Pierwszy z nich o nazwie EEG Neurofeedback dotyczył badania neurofeedbacku w redukcji stresu i poprawie efektywności w warunkach ekstremalnej izolacji. Prowadził go zespół z Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu pod kierownictwem prof. Marcina Dornowskiego. Drugi projekt, który przedstawił dr Mateusz Stojko z Centrum Materiałów Polimerowych i Węglowych PAN nosił nazwę Stability of Drugs i dotyczył testowania polimerowych systemów wydłużających trwałość leków w warunkach kosmicznych.
Po wystąpieniach odbyła się szczególnie wyczekiwana przez społeczność akademicką sesja pytań i odpowiedzi. Pytań było naprawdę wiele, co najlepiej pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie. Studenci pytali zarówno o kwestie techniczne – jak ochrona przed promieniowaniem kosmicznym czy adaptacja organizmu do warunków mikrograwitacji – jak i o bardziej osobiste doświadczenia astronauty, jego motywacje oraz rady dla tych, którzy marzą o pracy w takich instytucjach jak np. CERN.
Niezwykle ciekawy był ekspercki panel dyskusyjny, który poprowadził rektor PŁ prof. Krzysztof Jóźwik. W panelu uczestniczyli: dr inż. Sławosz Uznański-Wiśniewski, prof. Marcin Dornowski, dr Jakub Włodarczyk, koordynator eksperymentu Stability of Drugs , rektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, prof. Janusz Piekarski i prof. Tomasz Gwizdałła, dziekan Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej UŁ.
Astronauta odwiedził przestrzeń kół naukowych. Z prawdziwym zaciekawieniem rozmawiał ze studentami, słuchając nad czym obecnie pracują, jakie rozwiązania i pomysły planują zrealizować i jakie doświadczenia mają już za sobą. Wspominając swoje studia na Politechnice Łódzkiej, podkreślił, że to tam otrzymał solidne podstawy wiedzy teoretycznej i że, jego zdaniem, kluczowe w nauce jest nieustanne pogłębianie wiedzy, zadawanie pytań oraz konsekwentne poszukiwanie odpowiedzi, by znaleźć rozwiązania nurtujących problemów.
Kolejnym punktem wizyty był blok edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, który odbył się w „Alchemium – magii chemii jutra”. Program obejmował działania popularnonaukowe oraz spotkanie z astronautą, na którym można było wyraźnie dostrzec i poczuć tę wyjątkową więź między najmłodszymi a astronautą.
Trasa „IGNIS – Polska sięga gwiazd” to wspólna inicjatywa Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA). Jej celem jest popularyzacja nauki i technologii kosmicznych, a także inspirowanie młodych ludzi do wyboru ścieżek zawodowych związanych z naukami ścisłymi i inżynierią.
