Działania uczelni na rzecz Zrównoważonego rozwoju i Celu 5 zaprezentowane w raportach za lata 2021-22 i 2020-2021 "Politechnika Łódzka na drodze zrównoważonego rozwoju"
Znaczna część osiągnięć naukowych Politechniki Łódzkiej jest zasługą kobiet, stanowiących 37% pracowników w grupie naukowo-badawczej, 35% w grupie badawczej i 43% w grupie dydaktycznej.
Wśród wszystkich pracowników PŁ kobiety to 51%.
W kadrze zarządzającej uczelnią dziekanami czterech z dziewięciu wydziałów są kobiety.
Udział wszystkich kobiet wśród dziekanów i prodziekanów wynosi 55%.
Kobiety są w Politechnice Łódzkiej w 42% kierownikami katedr lub dyrektorami instytutów.
Udział procentowy kobiet wśród wszystkich funkcji kierowniczych w uczelni wynosi 47%.
Kobiety stanowią 39% doktorów, 35% doktorów habilitowanych i 26% profesorów zatrudnionych w Politechnice Łódzkiej.
W Politechnice Łódzkiej został powołany zespół ds. opracowania planu na rzecz równości płci – Gender Equality Plan (GEP). Celem prac zespołu jest opracowanie uczelnianego GEP.
Gender Equality Plan obejmuje cztery obszary:
- infrastruktura instytucjonalna,
- równowaga płci w przywództwie i podejmowaniu decyzji,
- równość płci w rekrutacji i rozwoju kariery,
- równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
„Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi” to jedno ze szkoleń realizowanych dla pracowników Politechniki Łódzkiej w ramach projektu „Dostępna Politechnika Łódzka”.
Warsztaty mają na celu wykształcenie umiejętności identyfikowania, zapobiegania oraz reagowania na mobbing, molestowanie i dyskryminowanie u osób odpowiedzialnych za zarządzanie pracą innych. Zjawiska te zagrażają atmosferze i wydajności pracy, dezintegrują zespół, prowadzą do apatii i braku inicjatywy oraz aktywności ze strony pracowników.
Wszyscy zatrudnieni powinni zostać uwrażliwieni na zachowania niepożądane, czyli takie, które narastając, mogą doprowadzić do zjawisk typu mobbing.
W Politechnice Łódzkiej promowany jest Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, przypadający 11 lutego.
W ramach działań promocyjnych uczelnia uczestniczy w projektach i akcjach, wpływających na zmiany w karierach kobiet. Organizowane są spotkania, podczas których podkreślana jest istotna rola kobiet w nauce, a także realizowane są inicjatywy, mające na celu zachęcenie studentek do zainteresowania się karierą badawczą.
Kampania „Dziewczyny na Politechniki! Dziewczyny do Ścisłych!” to największy projekt promujący kierunki techniczne, inżynierskie i ścisłe wśród młodych kobiet w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Inicjatywa podjęta przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Fundację Edukacyjną Perspektywy ma na celu przełamywanie stereotypów w myśleniu i zachęcanie dziewcząt do podejmowania studiów technicznych.
Politechnika Łódzka już od 15 lat czynnie uczestniczy w akcji.
Wspólnie z Fundacją Edukacyjną Perspektywy prowadzone są akcje z serii „Women in Tech”. Do tej pory w ramach zrealizowanych działań zorganizowano międzynarodową konferencję „Women in Tech Summit” – największe wydarzenie dla kobiet w tej części świata, „Women in Tech Camp” – dla studentek, doktorantek i absolwentek kierunków IT, a także programy mentoringowe.
Uchwała nr 88/2019 Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 10 lipca 2019 r. określa respektowanie równości w zapisie: Politechnika Łódzka podejmuje inicjatywy, wspierające rozwój nauki, gospodarki i kultury, kształtując nowe oblicze Łodzi i kraju. Politechnika Łódzka jest dobrem wspólnym pracowników, studentów i doktorantów, kieruje się zasadami poszanowania ich godności i praw. Respektuje także należną im równość wobec praw i obowiązków, zgodnie z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej.
Kodeks „Dobre praktyki przy organizacji konkursów na stanowiska nauczycieli akademickich w PŁ” reguluje kwestie otwartej, przejrzystej i opartej na osiągnięciach rekrutacji. Dokument ten stanowi realizację Strategii HR dla Naukowców, którą opracowano w Politechnice Łódzkiej w ramach aplikacji o logo HR Excellence in Research.
Dobre praktyki przedstawione w Kodeksie nawiązują także do zapisów „Europejskiej Karty Naukowca” oraz „Kodeksu postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych”. Karta określa prawa i obowiązki, jakim podlegają naukowcy oraz instytucje ich zatrudniające, Kodeks natomiast zasady rekrutacji naukowców, których powinni przestrzegać pracodawcy.
Dokument został wprowadzony Zarządzeniem nr 50/2019 Rektora Politechniki Łódzkiej z 23 września 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu praktyk antydyskryminacyjnych w PŁ.
Zawiera on kwestie równości przy redagowaniu ogłoszeń o pracę, rekrutacji, nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu, dostępu do szkoleń itp. Stanowi, że niedopuszczalna jest jakakolwiek forma dyskryminacji w tym molestowania i molestowania seksualnego. Zaznacza, że Komisja ma rekrutować w sposób rzetelny i stosować transparentne zasady wyboru kandydatów. Reguluje kwestie praw do równego wynagrodzenia za jednakowe prace o jednakowej jakości.
Kodeks Pracy reguluje kwestie równości płci w art. 113: jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nie-określony, zatrudnienie w pełnym lub niepełnym wymiarze pracy – jest nie-dopuszczalna.
Te zapisy znajdują swoje odzwierciedlenie w Regulaminie Pracy w PŁ. Paragraf 94. Działu VIII Przeciwdziałania Dyskryminacji i Mobbingowi stanowi, że: dyskryminacją w zatrudnieniu jest nierówne traktowanie, w szczególności ze względu na płeć (…), z zastrzeżeniem przepisów Kodeksu Pracy.
Europejska Karta Naukowca, respektowana w Politechnice Łódzkiej, określa między innymi zasady równowagi płci oraz doboru kadr. Grantodawcy i/lub pracodawcy powinni stawiać sobie za cel zapewnienie reprezentatywnej równowagi płci na każdym szczeblu kadry, w tym na poziomie opiekunów naukowych i menedżerów.
Cel ten powinien zostać osiągnięty na podstawie polityki równych szans na etapie rekrutacji i kolejnych etapach kariery zawodowej, jednak bez obniżania kryteriów jakości i kwalifikacji. W celu zapewnienia równego traktowania w komitetach do spraw doboru kadr i oceny kandydatów powinna istnieć odpowiednia równowaga płci. Komisje, dokonujące doboru kandydatów, powinny reprezentować różnorodne doświadczenia i kwalifikacje oraz wykazywać się odpowiednią równowagą płci, a także, w razie konieczności i możliwości, składać się z członków różnych branż (sektora państwowego i prywatnego) i dyscyplin, w tym z osób pochodzących z różnych krajów i posiadających odpowiednie doświadczenie do oceny kandydatów.
W miarę możliwości należy stosować szeroką gamę praktyk doboru kandydatów, np. ocenę zewnętrznego eksperta oraz bezpośrednie rozmowy z kandydatem. Członkowie panelu dokonującego doboru kandydatów powinni być właściwie przeszkoleni.
Znaczna część osiągnięć naukowych Politechniki Łódzkiej jest zasługą kobiet, stanowiących 37% pracowników w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 33% w grupie pracowników badawczych i 42% w grupie pracowników dydaktycznych. Wśród wszystkich pracowników PŁ kobiety to 51,3% (38,5% w grupie nauczycieli i 61,1% wśród pracowników niebędących nauczycielami akademickimi). W kadrze zarządzającej uczelnią dziekanami czterech z dziewięciu wydziałów są kobiety. Udział wszystkich kobiet wśród dziekanów i prodziekanów wynosi 55,26%. Udział procentowy kobiet wśród wszystkich funkcji kierowniczych w uczelni wynosi 43,40%. Kobiety stanowią 39% doktorów, 35% doktorów habilitowanych zatrudnionych w PŁ. Tylko 26% osób legitymujących się tytułem profesora stanowią kobiety, co jest odzwierciedleniem dekad działania systemu szkolnictwa wyższego i uwarunkowań społeczno-gospodarczych w Polsce. Zmiana tego niekorzystnego trendu wymaga wielu kompleksowych działań, podejmowanych także poza obszarem szkolnictwa wyższego. Zadania możliwe do zrealizowania na PŁ zostały natomiast zaproponowane w planie działań na lata 2022–2024. Wśród studentów kobiety w roku akademickim 2021/22 stanowią 38,7%, wśród doktorantów – 45,7%, a wśród absolwentów - 45,3%.
Kampania „Dziewczyny na Politechniki! Dziewczyny do Ścisłych!” to największy projekt promujący kierunki techniczne, inżynierskie i ścisłe wśród młodych kobiet w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Inicjatywa podjęta przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Fundację Edukacyjną Perspektywy ma na celu przełamywanie stereotypów w myśleniu i zachęcanie dziewcząt do podejmowania studiów technicznych i ścisłych. Idea projektu narodziła się w 2006 r. Od tamtego czasu popularność uczelni technicznych wśród uczennic szkół średnich znacznie wzrosła.
Projektowi przyświeca przekonanie, że absolwentki kierunków technicznych i ścisłych muszą mieć swój wkład w tworzenie nowych rozwiązań w obszarze naukowo-technologicznym, bo ich potencjał i kreatywność są istotne dla innowacyjności kraju. Politechnika Łódzka już od 16 lat czynnie uczestniczy w akcji.
W grudniu 2021 r. Rektor PŁ podpisał Plan równości płci w PŁ. Dokument przewiduje zapewnienie równości, zgodnie z zasadami zawartymi w Europejskiej Karcie Naukowca i jest wynikiem starań władz uczelni o zwiększanie świadomości wagi zagadnień równościowych. Plan obejmuje swoim zakresem wszystkie grupy pracowników i studentów studiów wszystkich stopni, w tym grupę doktorancką, z której w większości wywodzi się kadra badawczo-dydaktyczna PŁ. Zawiera dwie części: diagnozę obecnej sytuacji w oparciu o szeroki zakres danych liczbowych i analizę obecnej sytuacji instytucjonalno-prawnej uczelni oraz propozycje działań na rzecz równości płci z horyzontem realizacji do 2024 r. W dokumencie wyznaczono 28 działań przyporządkowanych czterem obszarom: Infrastrukturze instytucjonalnej; Równowadze płci w przywództwie, podejmowaniu decyzji i badaniach naukowych; Równości płci w rekrutacji i rozwoju kariery oraz Równowadze między życiem zawodowym a prywatnym i kulturą organizacyjną. W ramach realizacji tego Planu utworzono m.in. stanowiska pełnomocników ds. równości i powołano Komisję ds. antydyskryminacji, antymobbingu i przeciwdziałania molestowaniu. Na stronie internetowej PŁ uruchomiono zakładkę z informacjami o podejmowanych w tym obszarze aktywnościach.
Posiadając Gender Equality Plan, PŁ spełnia formalny warunek uczestnictwa w konkursach ogłaszanych przez Komisję Europejską, w ramach programu Horyzont Europa obowiązującego od 2022 r.
W 2022 r. Politechnika Łódzka była partnerem akademickim wydarzenia Women in Tech Summit, którego organizatorem są Perspektywy. Jest to największe akademickie wydarzenie dla kobiet w TECH & IT w Europie, podczas którego dzielą się one swoim historiami, dorobkiem naukowym i wizjami przyszłości technologicznej świata. Pomysł stworzenia Perspektywy Women in Tech Summit powstał w 2017 r. Od tego czasu to wydarzenie gromadzi przedstawicielki środowiska akademickiego i przemysłu, specjalistki z dziedziny IT, ekspertki w obszarze innowacji oraz studentki, które dzielą się swoimi doświadczeniami i podpowiadają jak planować karierę. Więcej informacji.
W Politechnice Łódzkiej promowany jest Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, przypadający 11 lutego. W ramach działań promocyjnych uczelnia uczestniczy w projektach i akcjach, wpływających na zmiany w karierach kobiet. Organizowane są spotkania, podczas których podkreślana jest istotna rola kobiet w nauce, a także realizowane są inicjatywy, mające na celu zachęcenie studentek do zainteresowania się karierą badawczą. W roku akademickim 2021/2022 z okazji obchodów tego dnia Akademia Młodych Uczonych PAN zaprosiła uczennice i studentki pierwszych lat studiów na spotkanie z cyklu „Zostań Badaczką”. Udział w tym bezpłatnym wydarzeniu online z badaczkami reprezentującymi różne uczelnie w Polsce był okazją do poznania młodych naukowczyń, dla których praca i nauka są pasją. Podczas spotkania Politechnikę Łódzką reprezentowały dwie badaczki z Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska oraz Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki, które opowiedziały o swoich zainteresowaniach naukowych i pracy na uczelni, o korzyściach wnikających z pracy badaczki i wyzwaniach czekających na kobiety w pracy naukowej.
Europejska Karta Naukowca, respektowana w Politechnice Łódzkiej, określa między innymi zasady równowagi płci oraz doboru kadr. Stanowi, że grantodawcy i/lub pracodawcy powinni stawiać sobie za cel zapewnienie reprezentatywnej równowagi płci na każdym szczeblu kadry, w tym na poziomie opiekunów naukowych i menedżerów. Cel ten powinien zostać osiągnięty na podstawie polityki równych szans na etapie rekrutacji i kolejnych etapach kariery zawodowej, jednak bez obniżania kryteriów jakości i kwalifikacji. W celu zapewnienia równego traktowania w komitetach do spraw doboru kadr i oceny kandydatów powinna istnieć odpowiednia równowaga płci. Komisje, dokonujące doboru kandydatów, powinny reprezentować różnorodne doświadczenia i kwalifikacje oraz wykazywać się odpowiednią równowagą płci, a także, w razie konieczności i możliwości, składać się z członków różnych branż (sektora państwowego i prywatnego) i dyscyplin, w tym z osób pochodzących z różnych krajów i posiadających odpowiednie doświadczenie do oceny kandydatów. W miarę możliwości należy stosować szeroką gamę praktyk doboru kandydatów, np. ocenę zewnętrznego eksperta oraz bezpośrednie rozmowy z kandydatem. Członkowie panelu dokonującego doboru kandydatów powinni być właściwie przeszkoleni.