Doktor Sylwester Pawęta z Instytutu Inżynierii Materiałowej otrzymał 1 454 762,13 zł na opracowanie nowej metody realizacji technologii azotonawęglania ferrytycznego, która jest nadal szeroko stosowana m.in. w przemyśle motoryzacyjnym.
Do tej pory badania były wykonywane na starych urządzeniach, niezaawansowanych technicznie, co uniemożliwiło spełnianie coraz bardziej restrykcyjnych norm jakościowych w produkcji. - Dlatego środki projektowe przeznaczone zostaną na modyfikację pieca próżniowego znajdującego się w półprzemysłowej hartowni Instytutu i opracowanie na tym stanowisku prototypu technologii, a także na wsparcie finansowe zespołu badawczego. Opracowanie nowoczesnej technologii odpowie również na kwestie proekologiczności w produkcji przemysłowej - wyjaśnia laureat programu LIDER.
Dr Pawęta jest wychowankiem prof. Piotra Kuli. Obecnie działa w zespole prof. Jacka Sawickiego. Od początku swojej kariery zawodowej pracuje w przemyśle – obecnie jako dyrektor operacyjny w hartowni usługowej HART-TECH Sp. z o.o. i stara się łączyć sferę biznesu i nauki. Jego zespół badawczy powołany do realizacji tematu "Ferrytyczne azotonawęglanie niskociśnieniowe w uniwersalnych piecach próżniowych” jest dobrym przykładem interdyscyplinarności. Członkami grupy, są zgodnie z założeniami programu, młodzi naukowcy z różnych jednostek Politechniki Łódzkiej: Instytutu Inżynierii Materiałowej, Instytutu Technologii Polimerów i Barwników oraz Instytutu Maszyn Przepływowych, a także młodzi inżynierowie z HART-TECH, absolwenci PŁ. Prace badawcze w projekcie zaplanowano na 3 lata.
Mgr inż. Bartłomiej Cybulski jest doktorantem w Instytucie Automatyki. Wspólnie z zespołem pracuje nad adaptacyjnym kontrolerem ruchu dla autonomicznego robota mobilnego. Jak wyjaśnia laureat programu:
Inteligencja kontrolera polega na dostosowaniu się do warunków środowiska, w którym aktualnie porusza się robot. Dane dostarczone z czujników zainstalowanych w kontrolerze i napędach, mają służyć do klasyfikacji rodzaju podłoża i jego parametrów. Ta wiedza o stanie podłoża zostanie następnie wykorzystana do dostrojenia algorytmów kompensacji poślizgu kół oraz wyboru odpowiedniej strategii sterowania napędami.
Kontroler jest przystosowany do pracy z różnymi rodzajami zawieszeń robota (gąsienice, skid-steer, omnidirectional), co z pewnością jest rewolucją w zakresie robotów mobilnych i znacząco rozszerzy możliwości ich wykorzystania w wielu dziedzinach gospodarki. Śmiało można stwierdzić, że roboty mobilne w różnych formach to przyszłość, a Instytut Automatyki, w którym pracuje bardzo mocno rozwija się w tym właśnie kierunku.
Środki pozyskane w ramach projektu LIDER w wysokości 1 499 955,00 zł Bartłomiej Cybulski przeznaczy na budowę demonstratora technologii z kilkoma rodzajami zawieszeń oraz finansowanie prac badawczych zespołu.