Data dodania 24.10.2022 - 07:36
Kategorie aktualności

W piątek (21.10) odbyło się w Politechnice Łódzkiej spotkanie Komisji ds. Strategicznych Problemów Szkolnictwa Wyższego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). Wśród omawianych tematów znalazły się: realizacja projektu „Prognoza rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2030 r.”, współpraca polsko-ukraińska oraz bieżące problemy szkolnictwa wyższego w Polsce.

Image

Obradom przewodniczył prof. Jerzy Woźnicki, prezes Fundacji Rektorów Polskich, a z ramienia Politechniki Łódzkiej w posiedzeniu uczestniczył prof. Paweł Strumiłło, prorektor ds. rozwoju. Na posiedzeniu referowano postęp prac nad przygotowaniem raportu śródokresowego dotyczącego prognozy rozwoju szkolnictwa wyższego. Ponadto zaprezentowano opracowanie podsumowujące zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym z 2018 r. wprowadzone w ostatnim okresie.

Prof. Jerzy Woźnicki odniósł się także do współpracy rektorów polskich szkół wyższych z ukraińskimi, zaznaczając, że ma ona daleko wcześniejszą historię niż ten rok, w którym wybuchła wojna:

Realizujemy jako KRASP ze Związkiem Rektorów Uczelni Ukrainy (ZRUU) wieloletni projekt współpracy realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki RP oraz Ministerstwo Oświaty i Nauki Ukrainy. Nasze obecne zadanie to identyfikacja przeszkód w dalszej współpracy instytucjonalnej między uczelniami Ukrainy i Polski, z uwzględnieniem uwarunkowań wojennych i powojennych.

Związek Rektorów Uczelni Ukrainy, staraniem KRASP, został przyjęty do European University Association. Jak dodaje prof. Woźnicki:

ZRUU nie była wcześniej członkiem EUA z powodu ograniczeń finansowych, a składka jest wysoka. W tej chwili są oni zwolnieni z opłat.

Tematem dyskusji członków komisji były także wyzwania w obliczu coraz trudniejszej sytuacji ekonomicznej uczelni. Uczestnicy spotkania zwrócili także uwagę na pogarszające się postrzeganie nauki i szkolnictwa wyższego w społeczeństwie. Dyskutowano również o sytuacji popandemicznej, w której nasilają się głosy zwolenników zdalnego kształcenia.