Data dodania
Kategorie aktualności

Politechnika Łódzka jest partnerem w międzynarodowym projekcie o akronimie ST3AM, którego głównym celem jest wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt w obszarze kształcenia oraz kariery w STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Image

Założeniem projektu „Striving for gender balance via educaTion reformation, 3A factors for Advancement, and Mentorship in STEM" - ST3AM jest dążenie ku równowadze płci poprzez: zmiany w kształceniu, czynniki 3A wspierające zrównoważony udział płci oraz mentoring w STEM.

3A to skrót od trzech kluczowych czynników: Attract, Access i Attain, o których mówi się w kontekście programów i inicjatyw mających na celu większy udział i sukces kobiet w dziedzinach STEM. 

  • Attarct skupia się na przyciąganiu kobiet i dziewcząt do dziedzin STEM przez różne inicjatywy, które pokazują, że są one dostępne i atrakcyjne dla wszystkich,
  • Access dotyczy zapewnienia równego dostępu do zasobów edukacyjnych i możliwości rozwoju kariery w STEM,
  • Attain koncentruje się na wspieraniu kobiet w osiąganiu sukcesów w dziedzinach STEM poprzez mentoring i tworzenie środowiska sprzyjającego ich rozwojowi zawodowemu.

Projekt jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą: Politechnika Łódzka, Ecole Superieure des Technologies Industrielles Avancees (Francja) jako koordynator, grecka organizacja wdrażająca innowacyjne metody edukacyjne Innovation Hive, University of South-Eastern Norway, UCLan Cyprus Limited w Larnace, litewski Uniwersytet Vytautasa Magnusa, grecki University of West Attica. Dofinansowanie z programu Erasmus+  wynosi 400 tys. euro.

Obecnie w Polsce kobiety stanowią ponad 58–60%  ogółu studentów. Na kierunkach humanistycznych i społecznych dominuje płeć żeńska lecz na kierunkach technicznych, informatycznych i inżynierskich nadal przeważają mężczyźni. Ponieważ kobiety stanowią ok. połowę populacji, więc ich niedoreprezentowanie w STEM oznacza marnowanie ogromnych zasobów talentu, kreatywności i potencjału intelektualnego.

W lutym 2025 w ramach projektu wykonano kompleksową analizę statystyczną dot. płci wśród studentów Politechniki Łódzkiej, w tym procentowy udział kobiet i mężczyzn na uczelni. Dane statystyczne pochodzą z bazy POL-on, która jest podstawowym źródłem wiedzy na temat polskiej nauki i szkolnictwa wyższego.

Do analizy wykorzystano statystyki ostatnich czterech lat, od 2020 r. do 2023 r. Obejmują one:

  • całkowitą liczbę i udział kobiet przyjętych na studia, 
  • ukończenia studiów w pierwszym roku (ile kobiet kontynuuje naukę po pierwszym roku studiów),
  • całkowitą liczbę absolwentów na danym kierunku studiów, 
  • całkowitą liczbę osób, które zrezygnowały ze studiów,
  • udział kobiet, które zrezygnowały ze studiów.

Analiza wykazała, że odsetek kobiet wśród studentów przyjętych na kierunki STEM w latach 2020-23 na dwóch poziomach edukacji jest niższy na studiach pierwszego stopnia (około 30%) i wyższy na studiach drugiego stopnia (około 42%). Natomiast odsetek kobiet wśród wszystkich studentów, którzy zrezygnowali z kierunków STEM w latach 2020-2023 jest stosunkowo niższy niż mężczyzn, średnio 27% na studiach pierwszego stopnia i około 40% na studiach drugiego stopnia.

Odsetek kobiet wśród wszystkich absolwentów w latach 2020-2023 jest niższy niż mężczyzn, średnio 41% na studiach pierwszego stopnia i około 46% na studiach drugiego stopnia. Podsumowując na kierunkach technicznych, informatycznych i inżynierskich Politechniki Łódzkiej nadal przeważają mężczyźni (60%-70%) .

 - W celu zainspirowania kobiet naukami STEM konsorcjum projektu tworzy platformę z materiałami edukacyjnymi, które pomogą w radzeniu sobie z ewentualna dyskryminacją płciową czy brakiem pewności siebie. Mentoring osób z przemysłu pomoże w nawiązywaniu kontaktów zawodowych, otwierając drzwi do nowych możliwości - wyjaśnia prof. Volodymyr Mosorov z Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki, koordynator projektu ze strony PŁ. - Rozwijany w projekcie elektroniczny hub będzie również odgrywał ważną rolę w zwiększaniu zaangażowania kobiet, oferując nie tylko pomoc i wsparcie, ale tworząc też szeroką sieć dla całego środowiska akademickiego

Przedstawiciele branży STEM cierpią na niedobory kadrowe, dlatego zwiększenie udziału kobiet to szansa na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na specjalistów na rynku nauk ścisłych.

Realizatorami projektu ze strony PŁ są: prof. Volodymyr Mosorov, mgr Beata Radziłowska-Matusiak, mgr Edyta Zientalak-Orłowska. Działania potrwają 3 lata.