Data dodania 18.06.2021 - 11:19
Kategorie aktualności

W 2015 roku ONZ przyjęło strategię rozwoju do 2030 roku, zawartą w rezolucji „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. Zawiera ona 17 celów zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) będących globalnym planem na poprawę jakości życia ludzi. Politechnika Łódzka świadoma tych wyzwań oraz wiodącej roli uczelni w ich pokonywaniu od lat uwzględnia SDGs w swojej działalności edukacyjnej, naukowo-badawczej oraz tej związanej z trzecią misją uczelni. Ich koordynacją zajmuje się zespół ds. zrównoważonego rozwoju.

Image

Jednym w pierwszych jego zadań było przeprowadzenie badania ankietowego wśród społeczności akademickiej PŁ. Wnioski z niego płynące są optymistyczne, ponieważ zdecydowana większość badanych wyraziła chęć zaangażowania się w inicjatywy związane z realizacją SDGs. W przypadku pracowników niemal 70% respondentów odpowiedziało zdecydowanie i raczej tak, w przypadku studentów odsetek był nieco niższy i wyniósł niecałe 60%.

Rezultaty badań pozwolą na zdefiniowanie kierunków przyszłych działań oraz opracowanie Strategii Zrównoważonego Rozwoju dla Politechniki Łódzkiej. Na 12 pytań zawartych w ankiecie odpowiedziało 557 studentów oraz 395 pracowników. Jak mówi dr hab. Małgorzata Koszewska, prof. PŁ, koordynująca powstanie raportu:

Przygotowano i zrealizowano badanie ankietowe, które stało się polem wymiany informacji między pracownikami, studentami oraz Władzami Uczelni. To pozwoliło na ocenę aktualnych działań Politechniki Łódzkiej na rzecz realizacji SDGs, ocenę zaangażowania członków społeczności akademickiej w ich realizację, identyfikację celów, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności, jak i poznanie największych barier w ich realizacji. Badanie pozwoliło także na zebranie opinii i pomysłów dotyczących inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz poznanie oczekiwań studentów oraz pracowników wobec Uczelni w tym zakresie. Reakcja respondentów była niezwykle pozytywna. Chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniem oraz oczekiwaniami. Wydaje się więc, że społeczność akademicka czekała na taką inicjatywę.

W zespole ds. zrównoważonego rozwoju głos studentów reprezentuje Julia Chojnacka, przewodnicząca Samorządu Studenckiego. Jak mówi:

Temat realizacji celów zrównoważonego rozwoju jest obecny w naszych działaniach, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w prace zespołu. Szczególnie chcemy zwiększyć świadomość studentów w zakresie, czym w ogóle jest zrównoważony rozwój i jakie są jego cele. Podjęliśmy działania w postaci kampanii informacyjnej w mediach społecznościowych, ale to dopiero początek naszych prac w tym zakresie.

Jak pokazują wyniki badania ankietowego przeprowadzonego online w kwietniu 2021 r. potrzebne jest zwiększenie świadomości na temat SDGs. Zdecydowana większość respondentów nie spotkała się dotychczas z grafiką promującą cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie działania promocyjne i edukacyjne to, obok zielonego kampusu, najbardziej oczekiwane przez społeczność akademicką obszary zaangażowania się uczelni w realizację SDGs. W odpowiedzi na tę potrzebę zrealizowano za pośrednictwem Facebooka cykl #EKOlogicznie z PŁ. W pierwszym sezonie odbyło się 10 rozmów z ekspertami ze wszystkich wydziałów, w których przedstawiali oni rozwiązania powstające na PŁ, a przyczyniające się do ochrony środowiska.

Image

Badanie pozwoliło również ocenić znaczenie realizacji poszczególnych celów zrównoważonego rozwoju, a także możliwość wpływu na nią. Studenci i pracownicy zgodnie wskazali, że najpilniejszy do realizacji w Polsce jest cel 6. odnoszący się do gospodarki zasobami wodnymi oraz cel 13. dotyczący działań na rzecz ochrony klimatu.

Image

Ze względu na niezwykle ważną rolę edukacji w zwiększaniu świadomości społecznej cieszy deklaracja ponad 40% pracowników biorących udział w badaniu, że wprowadzają zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem (SDG, GOZ, ślad węglowy itp.) do prowadzonych przez siebie zajęć. Społeczność akademicka dostrzega potrzebę większego zaangażowania uczelni na rzecz zrównoważonego rozwoju. Niezwykle istotnym celem badania było poznanie oczekiwań pracowników oraz studentów w zakresie wdrażania inicjatyw związanych z realizacją SDGs. W tym przypadku, respondenci mieli możliwość swobodnej odpowiedzi w pytaniu otwartym i wykazali się dużą aktywnością w tym obszarze.

Dr hab. Małgorzata Koszewska, prof. PŁ, podkreśla, że:

Zależało nam również na poznaniu barier utrudniających wdrażanie celów zrównoważonego rozwoju, jakie dostrzegają członkowie naszej społeczności. W opinii badanych są to przede wszystkim brak wiedzy i działań podejmowanych w najbliższym otoczeniu oraz brak wsparcia finansowego.

Choć liczba studentów biorących udział w badaniu była większa niż pracowników, to Julia Chojnacka zwraca uwagę, że:

Po zapoznaniu się z wynikami ankiet, można wysnuć wniosek, iż temat zrównoważonego rozwoju nie jest najpopularniejszy wśród studentów. Mam nadzieję, że uda nam się to jak najszybciej zmienić. Wszyscy studenci angażujący się w naukę, rozwijający swoje umiejętności i dbający o wysoki poziom edukacji (np. poprzez ankietyzację), podejmują działania w stronę zrównoważonego rozwoju. Myślę, że im bardziej nagłośnione i bliższe studentom staną się inne cele, tym wykażą się oni jeszcze większym zainteresowaniem.

Szczegółowa analiza rezultatu badań znajduje się w raporcie, który jest do pobrania obok.