Data dodania 29.10.2021 - 09:22
Kategorie aktualności

Na tegoroczne Biennale Designu w Peru nadesłano rekordową liczbę 95 972 prac. W kategorii identyfikacja wizualna zgłoszono 9 596 prac, wśród nich "Projekt generatywnego systemu dynamicznej identyfikacji wizualnej Politechniki Łódzkiej" dra Krzysztofa Guzka z Instytutu Informatyki PŁ, który znalazł się wśród trzech najwyżej ocenionych przez jury.



Image

Biennale Designu w Peru to największe w Ameryce Południowej, cykliczne wydarzenie poświęcone szeroko rozumianemu projektowaniu graficznemu. W tym roku spośród blisko 96 tys. prac międzynarodowe jury wybrało 465 projektantów zakwalifikowanych do wystawy, która odbędzie się w Museum of Callao (Peru) od 28 listopada do 12 grudnia 2021 r.  W kolejnym etapie konkursu wybrano 36 finalistów, we wszystkich 14 kategoriach, po 2-3 osoby w każdej, m.in. plakat, ilustracja, identyfikacja wizualna. Na wystawę zakwalifikowano również plakat dra Guzka, natomiast w gronie ścisłych finalistów, w kategorii identyfikacja wizualna, jury wybrało "Projekt generatywnego systemu dynamicznej identyfikacji wizualnej Politechniki Łódzkiej".

- Projekt powstał w ramach mojej rozprawy doktorskiej na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, obronionej z wyróżnieniem w 2020 r. Rozprawa została również nominowana do Nagrody Prezesa Rady Ministrów RP dla najlepszych rozpraw naukowych - wyjaśnia laureat konkursu, adiunkt na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej PŁ, który  również prowadzi zajęcia w łódzkiej ASP.

Jury doceniło kompleksowy i spójny zakres opracowania identyfikacji wizualnej, w skład którego oprócz systemu generującego indywidualne znaki dla wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni, pracowników i studentów, wchodziły także projekty druków akcydensowych, materiałów promocyjnych, oznakowań przestrzeni wewnętrznych i zewnętrznych Uczelni. Ponadto projekt przewiduje dwie wersje znaku głównego: statyczną – dla druku, oraz kinetyczną – dla mediów elektronicznych). Atutem projektu jest niewątpliwie jego innowacyjny charakter.


Jak zauważył jeden z recenzentów rozprawy dr hab. Michał Kacperczyk, prof. Akademii Sztuki w Szczecinie:

Pomimo, iż projektowanie generatywne – samo w sobie – nie jest już raczej zjawiskiem odkrywczym – przeniesione w obszar identyfikacji i komunikacji wizualnej uczelni wyższych w Polsce jest zjawiskiem stosunkowo świeżym, o ile nie pionierskim. (...) Opracowany przez Pana Krzysztofa Guzka system dynamicznej identyfikacji wizualnej Politechniki Łódzkiej bez wątpienia jest unikatowy, nieoczywisty i intrygujący. Jest przy tym świeży, futurystyczny i „wymagający”. Bazuje na serii abstrakcyjnych kompozycji o charakterze modułowym. Skojarzenia jakie wywołuje proponowany system identyfikacji wizualnej, są jak najbardziej w pełni adekwatne do charakteru uczelni technicznej, której jest dedykowany.