Działania uczelni na rzecz Zrównoważonego rozwoju i Celu 4. zaprezentowane w raportach za lata 2021-22 i 2020-2021 "Politechnika Łódzka na drodze zrównoważonego rozwoju"
Te projekty mają na celu wzmocnienie potencjału studentów i odkrycie ich talentów, a także zachęcanie do samo-dzielności. Oba programy są związane z innowacyjną metodą rozwijania kreatywności, czyli tutoringiem. Celem programu „Mistrzowie dydaktyki” jest podniesienie kompetencji kadry akademickiej w tym zakresie oraz wykorzystanie poznanych metod w pracy z wybranymi studentami.
„Mentor Your Future” to inicjatywa Samorządu Studenckiego PŁ skierowana do najambitniejszych studentów. Założeniem Programu Mentorskiego jest współpraca mentora ze studentem w celu opracowania własnej ścieżki kształcenia i kariery, rozwijania potencjału, przygotowania do czekających wyzwań oraz poszerzenia doświadczenia zawodowego studenta.
PŁ jako pierwsza uczelnia w regionie w 2013 r. stworzyła pracownię kreatywnego rozwiązywania problemów - Design Thinking. Obecnie na każdym wydziale studenci uczeni są tworzenia innowacyjnych projektów, produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników.
Zajęcia prowadzone są w nowoczesnych, w pełni wyposażonych salach, które wspomagają rozwój i pracę w grupie.
Politechnika Łódzka od kilkunastu lat z powodzeniem wdraża model kształcenia metodami problemowymi, kreując postawy samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozwoju przy jednoczesnym wspieraniu doskonalenia kompetencji w zakresie pracy zespołowej i komunikacji.
W ramach projektu Zintegrowane Programy Uczelni 3 wypracowano nowy model kształcenia, realizowany w Centrum Kształcenia Międzynarodowego. Model ten wprowadza na kierunkach inżynierskich trzymodułowy blok projektowy, rozwijający stopniowo umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów, a zarazem kształtujący charakter młodego odkrywcy, promując takie wartości jak dociekliwość i uporczywość. Z nowych rozwiązań korzystają również studenci kierunków polskojęzycznych, którzy w pakiecie przedmiotów obieralnych mogą wybrać interdyscyplinarny projekt problemowy.
W ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Politechnika Łódzka opracowała ponad 100 opisów syntetycznych charakterystyk kwalifikacji pełnych.
Dzięki temu PŁ upowszechniła informację o własnej ofercie dydaktycznej i naukowej w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji, który gromadzi w jednym miejscu dane o wszystkich kwalifikacjach nadawanych w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego oraz o kwalifikacjach nabywanych w ramach edukacji pozaformalnej i nieformalnej w Polsce.
Działanie to ma na celu wspieranie polityki uczenia się przez całe życie oraz budowanie potencjału kadrowego opartego na wysoko wykwalifikowanych pracownikach.
Politechnika Łódzka jest jedyną uczelnią w Polsce, która potwierdza jakość nadanej kwalifikacji, a tym samym jakość dyplomu ukończenia studiów wyższych w sposób kompleksowy. Oprócz egzaminu dyplomowego opracowano autorski model egzaminu kompetencyjnego w oparciu o metodykę case study.
Egzamin ten weryfikuje osiągnięcie przez studenta zagregowanych kluczowych kompetencji określonych dla programu studiów. Polega on na przeanalizowaniu opisów wybranych, konkretnych zdarzeń z dziedziny/kierunku studiów wraz z ich wszystkimi zawiłościami i trudnościami.
Wsparcie szkoleniowe i organizacyjne dla wdrożenia tej formuły oferuje Centrum Kształcenia – Sekcja Wsparcia Dydaktyki.
Celem projektu jest podniesienie kompetencji osób prowadzących zajęcia pozalekcyjne, które rozwijają zainteresowania informatyczne i aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie. Projekt CMI stanowi kompleksową koncepcję wsparcia polskiej edukacji informatycznej, ukierunkowanej na kształcenie uzdolnionych uczniów przy zaangażowaniu najlepszych uczelni technicznych w kraju.
Poszczególne działania mają wzmocnić u uczniów chęć rozwoju zainteresowań z zakresu algorytmiki i programowania. Służą one także upowszechnieniu idei konkursów informatycznych i pomagają wyłonić zespoły zdolne do podjęcia rywalizacji w zawodach informatycznych na poziomie krajowym oraz ogólnoświatowym.
Na początku października 2017 r. IFE przy współpracy z Ambasadą Francji w Polsce oraz Międzynarodowym Stowarzyszeniem Agence Universitaire de la Francophonie (AUF) otworzyło prestiżowy, wieloletni projekt dla młodzieży z Łodzi i regionu łódzkiego pod nazwą Francuska Akademia Młodego Inżyniera (FAMI). Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja rozwoju młodzieży w dziedzinie technologii i kultury francuskiej, a także pokazanie młodym ludziom, jak wielkie szanse daje znajomość języka francuskiego w późniejszym życiu zawodowym.
Do pierwszych edycji projektu, obejmującej roczny cykl zajęć, zostały zaproszone szkoły z województwa łódzkiego, które od lat propagują język francuski oraz kulturę Francji wśród swoich uczniów. Adepci Akademii nie tylko uczą się języka francuskiego pod okiem doświadczonego native speakera, ale również odbywają szereg warsztatów z przedstawicielami francuskich firm. Co roku adepci Akademii tworzą unikalne, grupowe projekty, dotyczące problemów społecznych z obszaru miasta, regionu lub całego kraju.
Biblioteka Politechniki Łódzkiej jest największą biblioteką techniczną w regionie. Jej działania koncentrują się przede wszystkim na zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań środowiska akademickiego macierzystej uczelni. Biblioteka pełni także funkcję publiczną, udostępniając w wolnym dostępie swoje zasoby drukowane (książki – 247 766 wol., czasopisma – 135 70 wol.) i elektroniczne wszystkim zainteresowanym. Biblioteka prowadzi również działalność promującą kulturę i sztukę skierowaną do społeczności lokalnej – wystawy sztuki w Galerii Biblio-Art oraz spotkania autorskie w Przedsionku Literackim.
ŁUD powstał w 2008 r. i z powodzeniem organizuje warsztaty i wykłady dla dzieci i młodzieży, które odbywają się w laboratoriach PŁ. Są one w większości prowadzone przez pracowników naukowych uczelni, ale również zapraszani są wykładowcy i eksperci z różnych dziedzin, z kraju i z zagranicy. Podstawowe programy to:
- ŁUD dla Siedmiolatków,
- ŁUD dla dzieci w wieku 8–12 lat,
- ŁUD dla Absolwentów – dla młodzieży w wieku 13–17 lat
- oraz Wolontariat Junior.
W ramach inicjatyw ŁUD realizowano również projekt Ścieżki Młodych Odkrywców. W 2020 r. w podstawowym programie ŁUD wzięło udział 1 100 dzieci w wieku 8-12 lat.
ŁUD wypożycza do szkół podstawowych mini centrum nauki - Minipheanomenta, którego twórcą jest prof. Lutz Fisser z Flensburga.
ŁUD uczestniczy także jako partner w projekcie „PHERECLOS – Partnerships for pathways to Higher Education and science engagement in Regional Clusters of Open Schooling”, który jest koordynowany przez Uniwersytet Dziecięcy w Wiedniu.
Projekt zakłada współpracę szkół i ośrodków akademickich z myślą o stworzeniu wspólnych środowisk edukacyjnych.
W ramach projektu powstanie sześć „Local Education Clusters”, które będą działać jako czynniki sprzyjające innowacjom w edukacji, skupiając szkoły i inne podmioty w systemie edukacyjnym.
Przy Politechnice Łódzkiej działa Publiczne Liceum Ogólnokształcące PŁ. Była to pierwsza akademicka szkoła ponadgimnazjalna w Łodzi. Jest ona istotnym ogniwem w cyklu kształcenia kadr inżynierskich dla przemysłu.
Program kształcenia obejmuje dodatkowe zagadnienia z zakresu przedmiotów ścisłych (matematyka, fizyka, chemia, biologia, informatyka) i języków obcych (głównie języka angielskiego). Zajęcia z tych przedmiotów realizowane są w zwiększonym wymiarze godzin, częściowo przez wykładowców politechniki w uczelnianych laboratoriach.
Dzięki wysokim wymaganiom stawianym kadrze pedagogicznej oraz uczniom, Liceum PŁ w bardzo krótkim czasie stało się jedną z najlepszych placówek edukacyjnych w Polsce.
UTW został powołany w 2006 r. jako integralna jednostka organizacyjna uczelni, w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne seniorów. Działalność UTW PŁ jest ukierunkowana na aktywizację psychofizyczną i społeczną osób starszych. Zajęcia odbywają się w roku akademickim składającym się z dwóch semestrów.
Słuchacze uczestniczą w popularno-naukowych wykładach, obejmujących tematykę związaną z osiągnięciami nauki i techniki, profilaktyką zdrowotną, czy postępowaniami prawnymi. Ponadto mogą oni rozwijać swoje umiejętności w sekcjach:
- informatycznej,
- nowych technologii,
- języków obcych,
- plastycznej,
- historycznej,
- brydżowej,
- turystycznej,
a także korzystać z różnorodnych zajęć gimnastycznych oraz basenu w Zatoce Sportu PŁ.
Ogółem w roku akademickim 2020/21 przeprowadzono 476 godzin zajęć dla 577 słuchaczy.
Politechnika Łódzka z powodzeniem realizuje projekty, które mają na celu podniesienie kompetencji zarówno studentów, jak i kadry akademickiej oraz kierowniczej i administracyjnej. Zgodnie z potrzebami gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
W ramach Zintegrowanego Programu Uczelni prowadzone są warsztaty, kursy, szkolenia, wizyty studyjne, a także staże w firmach oraz szkoły letnie i zimowe.
Zrealizowano ponadto projekt Dydaktyka 2.0, w ramach którego przeprowadzono szkolenia dla nauczycieli, chcących podnieść swoje kompetencje z zakresu nowoczesnej dydaktyki (PBL, DT, CT), e-learningu, zarządzania informacją, języków obcych. Wybrane szkolenie odbywały się również w jednostkach zagranicznych.
PŁ bardzo szybko i efektywnie wdrożyła rozwiązania związane z wprowadzeniem kształcenia zdalnego na skutek epidemii SARS-CoV-2, również ze względu na zmianę polityki informatyzacji uczelni oraz sposobu zarządzania w tym obszarze.
W 2018 r. powołano do życia Uczelniane Centrum Informatyczne PŁ, które wraz z Centrum E-Learningu zapewnia m.in. realizację podstawowych usług sieciowych dla środowiska akademickiego PŁ (np. EDUROAM), oferuje platformę seminariów internetowych oraz platformę e-learningową WIKAMP, umożliwiającą udostępnianie materiałów dydaktycznych oraz testowanie online.
W ostatnim roku poszerzono i usprawniono funkcjonujący w PŁ system webinariów (pięciokrotnie większa liczba webpokoi i webauli). Przygotowano także cykl webinariów i warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli z zakresu wykorzystywania narzędzi zdalnego nauczania, zwłaszcza nowo rozwijanego otoczenia Microsoft365.
Już w semestrze zimowym 2020/2021 wprowadzono obowiązek synchronicznego prowadzenia zajęć oraz szereg innych rozwiązań dot. przeprowadzania weryfikacji efektów uczenia się czy prowadzenia obrony prac dyplomowych.
Wszystkie informacje i akty prawne, związane z funkcjonowaniem uczelni w stanie pandemii, umieszczane są na dedykowanej stronie internetowej.
W uznaniu za inwestowanie w rozwój umiejętności oraz kompetencji cyfrowych studentów, wykładowców oraz pracowników administracyjnych, Politechnice Łódzkiej przyznano prestiżową nagrodę „Uczelnia w Chmurze Microsoft”.
ŁUD jest jednostką pozawydziałową, w której dzieci rozwijają ciekawość świata i poznają tajniki wiedzy technicznej w prosty i zabawny sposób. Od 2008 r. z powodzeniem organizuje warsztaty i wykłady dla dzieci i młodzieży, które odbywają się w laboratoriach PŁ. Są one w większości prowadzone przez pracowników naukowych uczelni, ale również zapraszani są wykładowcy i eksperci z różnych dziedzin, z kraju i z zagranicy.
W 2021 r. oferta ŁUD objęła 256 warsztatów on-line, 130 warsztatów stacjonarnych, 16 warsztatów on-line „Z innej perspektywy”, 5 warsztatów dla rodziców, warsztaty dla młodzieży w wieku 13-16 lat. Skorzystało z nich 700 dzieci i 250 rodziców. Zorganizowano także Ferie z ŁUDem - 26 warsztatów, 170 uczestników. ŁUD realizuje także międzynarodowy projekt PHERECLOS (Partnerships for pathways to Higher Education and science engagement in Regional Clusters of Open Schooling), w ramach którego powstaje 6 klastrów edukacyjnych w różnych krajach świata. Jedyny Local Educational Claster (LEC) w Polsce powstaje na PŁ, przy Łódzkim Uniwersytecie Dziecięcym. W ramach LEC w 2021 r. odbyła się pierwsza konferencja on-line pt. „Kompetencje i zawody przyszłości” zorganizowana przez Wolontariuszy Junior ŁUD, w której uczestniczyło 560 dzieci i rodziców.
Zlecony do realizacji przez MEiN projekt „Mistrzowie dydaktyki” adresowany jest do studentów, którzy chcą skorzystać z krótkoterminowego wsparcia tutorskiego. Jest ono udzielane nieodpłatnie, indywidualnie lub w małych grupach przez okres jednego semestru. Spotkania są prowadzone przez kadrę PŁ przeszkoloną w tym celu podczas zagranicznych wizyt studyjnych w bardzo dobrych uczelniach europejskich – University College London, Uniwersytet w Gandawie, Uniwersytet w Aarhus, Uniwersytet w Groningen oraz Uniwersytet w Oslo. Zajęcia realizowane metodą tutoringu rozwijają kompetencje akademickie, społeczne i osobiste studentów. Spersonalizowane kształcenie pozwala na pracę zarówno ze studentami wybitnymi, jak również ze zmagającymi się z trudnościami w nauce. W metodzie tutoringu student uczy się samodzielnego, krytycznego myślenia, poszukiwania źródeł inspiracji oraz prezentacji swoich osiągnięć. Uczestnicy czerpią korzyści z relacji „uczeń – mistrz”. Z perspektywy nauczyciela współpraca z podopiecznym budowana jest zupełnie inaczej niż na tradycyjnych zajęciach. Nauczyciel uczy się wiele od studentów i o studentach, a wiedza ta przydaje mu się w codziennej pracy. W latach 2020 i 2021 wsparciem tutorskim objęto około 500 studentów.
Przy Politechnice Łódzkiej działa Publiczne Liceum Ogólnokształcące. Była to pierwsza akademicka szkoła ponadgimnazjalna w Łodzi. Jest ona istotnym ogniwem w cyklu kształcenia kadr inżynierskich dla przemysłu. Program kształcenia obejmuje dodatkowe zagadnienia z zakresu przedmiotów ścisłych (matematyka, fizyka, chemia, biologia, informatyka) i języków obcych (głównie języka angielskiego). Zajęcia z tych przedmiotów realizowane są w zwiększonym wymiarze godzin. Dzięki wysokim wymaganiom stawianym kadrze pedagogicznej oraz uczniom, Liceum PŁ w bardzo krótkim czasie stało się jedną z najlepszych placówek edukacyjnych w Polsce. W roku szkolnym 2021/2022 w Liceum kształciło się 429 uczniów, a szkoła zyskała kolejnych absolwentów – 110 osób.
UTW został powołany w 2006 r. jako integralna jednostka organizacyjna uczelni, w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne seniorów. Działalność UTW jest ukierunkowana na aktywizację psychofizyczną i społeczną osób starszych. Słuchacze uczestniczą w popularnonaukowych wykładach, obejmujących tematykę związaną z osiągnięciami nauki i techniki, profilaktyką zdrowotną, czy postępowaniami prawnymi. Mogą także rozwijać swoje umiejętności w sekcjach: informatycznej, nowych technologii, języków obcych, plastycznej, historycznej, brydżowej, turystycznej, a także korzystać z zajęć gimnastycznych oraz basenu w Zatoce Sportu. Ogółem w roku akademickim 2021/22 przeprowadzono 1376 godzin zajęć, z których skorzystało 880 seniorów (w tym 602 stałych słuchaczy i 278 osób w ramach zajęć otwartych dla społeczności lokalnej).
W Liceum PŁ w listopadzie 2021 r. otwarto pierwszą w Polsce stałą pracownię Newton Room. Jest to efekt umowy uczelni ze światowym producentem samolotów Boeing i fundacją non-profit FIRST Scandinavia. Koncepcja Newton Room była czasowo wdrożona już w 2019 r. i okazała się udanym doświadczeniem, które stało się podstawą dla nowego partnerstwa. Przestrzeń została otwarta, aby inspirować młodzież wiedzą z obszaru STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka). W pracowni Newton Room zainstalowano nowoczesne stanowiska. Uczniowie mogą tu przeżywać wciągające doświadczenia, realizując praktyczne tematy związane z matematyką, robotyką lub energią odnawialną.
Newton Room jest ulokowany na terenie PŁ, ale mogą z niego bezpłatnie korzystać uczniowie z innych placówek. W roku akademickim 2021/22 z zajęć w pracowni skorzystało ponad 1800 uczniów z łódzkich szkół. W tym czasie realizowano głównie moduł z lotnictwa (Aviacja), wprowadzono także pilotażowo zajęcia z Biopaliw, które w pełnej ofercie zostały włączone od 1 września 2022 r. Moduł ten jest zgodny z podstawą programową z chemii i biologii z zakresu szkoły podstawowej (moduł dla młodszych dzieci) oraz z zakresu szkoły ponadpodstawowej (wersja dla starszych dzieci). Uczestnicy w ramach tego modułu badają dwa etapy przemysłowej produkcji biopaliw: enzymatyczną degradację drewna do cukru i fermentację cukru do paliwa (etanolu). Omawiają biopaliwa także w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki koordynuje dwa nowe międzynarodowe projekty, które otrzymały dofinansowanie z programu Erasmus+. Projekt „HEART - Help educators to teach through robotic tools” przewiduje działania kierowane do kilku grup związanych z kształceniem osób dorosłych, przede wszystkim ich nauczycieli oraz specjalistów pracujących z dorosłymi uczniami niepełnosprawnymi, poszukujących innowacyjnych narzędzi i technologii wspierających. Partnerami projektu HEART są: e-Nable Greece (Grecja), Associacio Programes Educatius Open Europe (Hiszpania), Lidi Smart Solutions (Holandia), Fondazione Istituto dei Sordi di Torino ONLUS (Włochy), European Development Foundation (Bułgaria).
Komplementarnym projektem w obszarze edukacji szkolnej jest „Ready, Teady, Go!” skierowany do uczniów w wieku 9-14 lat ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczycieli i edukatorów. Ważną grupą docelową w tych działaniach są organizacje pozarządowe, w tym m.in. ośrodki edukacji publicznej oraz świetlice socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Projekt jest realizowany we współpracy z fundacjami i organizacjami z Włoch (Fondazione Instituto dei Sordi di Torino ONLUS), Cypru (A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd.), Hiszpanii (Associacio Programes Educatius Open Europe), Grecji (e-Nable Greece), Litwy (Sutrikusio intelekto zmoniu globos bendrija „Vilniaus Viltis”) i Polski (Fundacja Instytut Re-Integracji Społecznej). Przykładowe rezultaty projektu to platforma dostarczająca materiały do nauki zawierająca dodatkowo interaktywną przestrzeń dla użytkowników, czy aplikacja mobilna z avatarem tytułowego misia Teady'ego wspierającego naukę dzieci. Więcej informacji.
PŁ ma bogatą ofertę działań realizowanych na rzecz rozwoju umiejętności i kompetencji w zakresie nauk ścisłych i technicznych dzieci i młodzieży (udostępnianie uczniom nowoczesnych laboratoriów naukowych i dydaktycznych, szeroka oferta wykładów w szkołach, konkursy przedmiotowe z nauk ścisłych, możliwość ubiegania się o patronat PŁ, itd.). W ramach współpracy ze szkołami średnimi od 2010 r. wykładowcy Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki we współpracy z Instytutem Fizyki, organizują „Tydzień z matematyką i fizyką” dla uczniów pięciu szkół z terenu województwa łódzkiego, w którym corocznie uczestniczy blisko 200 uczniów.
Uczelnia co roku podejmuje także inicjatywę wspierania uczniów szkół średnich w przygotowaniach do matury, wsparcie to obejmuje zarówno kursy, jak i organizowanie matur próbnych. W 2021 r. Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki prowadziło dwa takie kursy, a Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki przygotował z kolei matury próbne z matematyki, informatyki, fizyki i chemii, w których mogli wziąć udział wszyscy uczniowie z całej Polski. Matury próbne są prowadzone na platformie pod adresem infimat.p.lodz.pl, ale także rozsyłane do szkół i umieszczone na stronie internetowej Wydziału.
Z wersji online skorzystało w roku akademickim 2021/22 3500 uczniów z całego kraju. Wydział organizuje także szereg konkursów dla licealistów o zasięgu ogólnopolskim, np. „First Step to Nobel Prize - konkurs o puchar Rektora Politechniki Łódzkiej”, „First Step to Fields Medal - konkurs o puchar Rektora Politechniki Łódzkiej”, „Fascynująca Fizyka”, czy „InfoSukces” (konkurs informatyczny).
Politechnika Łódzka jest jedyną uczelnią w Polsce, która potwierdza jakość nadanej kwalifikacji, a tym samym jakość dyplomu ukończenia studiów w sposób kompleksowy. Oprócz egzaminu dyplomowego opracowano autorski model egzaminu kompetencyjnego w oparciu o metodykę case study. Egzamin ten weryfikuje osiągnięcie przez studenta zagregowanych kluczowych kompetencji określonych dla programu studiów. Polega on na przeanalizowaniu opisów wybranych, konkretnych zdarzeń z dziedziny/kierunku studiów wraz z ich wszystkimi zawiłościami i trudnościami. Wsparcie szkoleniowe i organizacyjne dla wdrożenia tej formuły oferuje Centrum Kształcenia – Sekcja Wsparcia Dydaktyki.
PŁ uwzględnia w swoich programach kształcenia przedmioty, w ramach których studenci zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do promowania zrównoważonego rozwoju tak, aby w ramach każdego kierunku przynajmniej jeden przedmiot dotyczył tej problematyki. W ofercie uczelni są także kierunki w całości dedykowane zrównoważonemu rozwojowi, jak np. Biogospodarka, Biogospodarka zrównoważona, Inżynieria środowiska, Inżynieria środowiska w budownictwie, Sieci i instalacje w inżynierii środowiska, Informatyka w ochronie środowiska, Rewitalizacja miast, czy prowadzony w języku obcym kierunek Advanced Biobased and Bioinspired Materials. Wszystkie programy prowadzone w języku obcym we współpracy z International Faculty of Engineering (IFE) uwzględniają z kolei przedmiot Civic Knowledge and Engagement, w ramach którego studenci realizują różne aktywności na rzecz rozwoju własnego, PŁ oraz środowiska społecznego. Mogą to być między innymi: wolontariat na rzecz uczelni, czy wolontariat na rzecz organizacji pożytku publicznego.
IFE przy współpracy z Ambasadą Francji w Polsce oraz Międzynarodowym Stowarzyszeniem Agence Universitaire de la Francophonie (AUF) prowadzi prestiżowy, wieloletni projekt dla młodzieży z Łodzi i regionu łódzkiego pod nazwą Francuska Akademia Młodego Inżyniera (FAMI). Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja rozwoju młodzieży w dziedzinie technologii i kultury francuskiej, a także pokazanie młodym ludziom, jak wielkie szanse daje znajomość języka francuskiego w późniejszym życiu zawodowym. Do projektu zostały zaproszone szkoły z województwa łódzkiego, które od lat propagują język francuski oraz kulturę Francji wśród swoich uczniów. Adepci Akademii uczą się języka francuskiego pod okiem doświadczonego native speakera i odbywają szereg warsztatów z przedstawicielami francuskich firm. Co roku tworzą unikalne, grupowe projekty, dotyczące problemów społecznych z obszaru miasta, regionu lub całego kraju. Od początku projektu uczestniczyło w nim 140 osób, w roku akademickim 2021/22 - 22 osoby.